lördag 5 januari 2013

Vilka är era favoriter bland litterära verk?

Ja, frågan är ju enkel. Vilken är din favoritbok/bokserie? Är det en äventyrsroman? En deckare? En biografi om någon känd person? Ett fantasy- eller science fiction-epos? Tänkte bara att det kunde vara kul att få veta och att få se vad andra personer har för favoritböcker. Skriv gärna en liten förklaring till varför ni tycker om berättelsen så mycket. För min del så är Sagan om Ringen - trilogin av J. R. R. Tolkien en del av min själ. Det är ett så stort och episkt äventyr som innehåller så mycket och som antagligen kan läsas om hur många gånger som helst. Även om de är lite sega ibland så är de fullständigt fantastiska. Både böckerna och filmerna är oförglömliga mästerverk enligt mig.

4 kommentarer:

  1. Vi tycks ha samma åsikt och svar! ;D
    Jag är ett stort fan av JRR Tolkiens verk och har alla böckerna samt några av filmerna hemma (dvs "Sagan om ringen", Sagan om de två tornen", "Sagan om konungens återkomst", "Bilbo" och "Silmarillion" samt filmerna på alla "Sagan om...").
    Det är helt episkt!

    SvaraRadera
  2. Hej Viggo!
    Vilken fin blogg du har! Fortsätt läsa och skriva, det är det bästa du kan göra i livet, tycker jag!

    Jag har skrivit en ungdomsfantasy till min tolvåriga dotter. (Boken är inte publicerad.) Nu lägger jag upp boken bit för bit i en blogg. Du får gärna läsa – och kommentera.

    Jag önskar dig ett synnerligen bra 2013!

    SvaraRadera
  3. Harry Potter, fast det kanske du redan visste..? XD Jag älskar blandningen mellan kärlek, vänskap och sådana "vanliga" problem och själva trollkarlsvärlden. Böckerna är aldrig sega, utan spännande hela tiden. Jag gillar också att det inte är så särskilt mycket krig i då jag verkligen inte är något fan av krigsfilmer/böcker - J.K. Rowling beskriver krig och hemska delar på ett sätt som ingen annan någonsin kommer lyckas med. Hela serien känns trovärdig och världen J.K. Rowling skapat är så otrolig att jag inte kan beskriva den med ord.

    Japp, jag kan skriva om Harry Potter hur länge som helst men sluta här så du (kanske) orkar läsa XD

    SvaraRadera
  4. Svår fråga, det finns väldigt många bra böcker...

    Jag älskar Sagan om ringen, den kan man läsa hur många gånger som helst. Bläckhjärta är också väldigt bra. Skuggmark av Tad Williams är nog min favoritserie, jag älskar fantasy och den är så bra och rolig (=
    Men min favoritbok (om man inte räknar serier alltså) är nog North and South av Elizabeth Gaskell, den är så underbar. Filmen är också väldigt bra och Richard Armitage (som spelar Thorin i The Hobbit) spelar huvudrollen...

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.