onsdag 9 juli 2014

Inspelningen av Cirkeln-filmen!

Jag vet att det är lite sent att skriva det här inlägget, men bättre sent än aldrig :)

För drygt fyra veckor sedan fick jag reda på att jag skulle få åka på inspelningen av Cirkeln-filmen. För två veckor sedan var det alltså dags, jag tog tåget ner till Stockholm central där jag träffade författaren Sara Bergmark Elfgren, Anna-Clara och Ellen från Disney (de jättesnälla personerna som gjorde så att jag fick följa med!) samt de andra som också skulle få vara med på inspelningen. Mats Strandberg hade tyvärr fått förhinder och kunde inte vara med.
 När alla hade presenterat sig tog vi taxi till inspelningsplatsen, och under bilresan fick jag chansen att prata med Sara om hennes (och Karl Johnssons) serie Vei, cliffhangers och såklart Engelsforstrilogin.
En teaser för att retas lite ;)
 Nu är det tyvärr så att jag inte får visa några bilder på själva inspelningen eller skådisarna, så ni får nöja er med det jag berättar :) När vi väl var framme var det mitt under en inspelning, så vi fick se till att hålla oss i bakgrunden och vara tysta. Det var kul att se hur allt måste vara perfekt; många omtagningar, håret ska inte få ligga annorlunda än tidigare och till och med personerna i bakgrunden måste göra rätt. Under ett tillfälle gick solen i moln (spoiler, det var utomhus) så då behövde alla skådisar stå helt stilla medan de väntade på solen. Tror att det var två personer i bakgrunden som var fastfrusna mitt under en kram i ca 2 minuter ^^ Medan vi stod där i bakgrunden fick vi träffa och säga hej till flera av de viktigaste skådisarna, både Utvalda och icke-Utvalda. Alla var väldigt trevliga, så det ska bli kul att se hur vissa av dem kan spela så hemska karaktärer.
Det går ju inte att gå igenom Disney-kontoret
utan att ta kort på Olaf!
 Sedan var det dags för lunch, och jag passade på att få mitt exemplar av Nyckeln signerad. Jag pratade också lite med Tova och Emelie, två av de andra bloggarna som var där. Det hade hållits en tävling på Cirkelns facebook-sida som de tre andra som var där hade vunnit, så vi tre var väl de som hade lyckats fuska sig dit ;)
 Efter lunchen var det dags för ännu en scen att bli inspelad. Jag har ju hört att scener tas om igen och igen och igen, men det är en annan sak när man får se hur de filmar om en scen i 2 timmar som kanske är en och en halv minut i den färdiga filmen. Dock blev det aldrig tråkigt att titta. Sara var där hela tiden, och det var väldigt kul att kunna fråga mer detaljerade frågor som jag lagt märke till när jag läst om Nyckeln.
 Så småningom var det dags att lämna inspelningsplatsen. Vi tog taxin tillbaka till Disney-kontoret, och jag hann prata ännu lite mer med Sara om bl.a. Neil Gaiman, Orson Scott Yard (vars böcker man inte ska köpa utan på sin höjd låna) och ställa ännu fler frågor om Engelsfors.
Fika på Disney-kontoret. Jag till
höger och Sara Bergmark Elfgren
i mitten.
 Vi fikade på Disney-kontoret och alla kunde få prata ännu mer, vilket var väldigt trevligt.
 Jag har ju nu fått veta en del om filmen som jag inte kan bertätta eftersom det är rätt hemligt (och ja, jag säger bara så för att retas), men lite kan jag ju skriva. Jag tror att det kommer bli en otroligt bra film! Det jag fick se av skådisarna verkade väldigt bra och det är ju Sara som har skrivit filmmanus, så man behöver nog inte vara orolig för att det ska bli olikt boken. Det kommer såklart vara lite skillnader, men ingenting som kommer att förstöra någonting.
Vi lyckliga som fick
komma på inspelningen :)
 Kort och gott tycker jag att alla, både bokläsare och icke-bokläsare, borde se filmen när den kommer ut (18 februari 2015). Jag själv kommer nog att se den mer än en gång.
 En sista sak: den första teaser-trailern för filmen kommer att visas på bio innan den nya Marvel-filmen Guardians of the Galaxy, så om man är som jag och inte kan vänta borde man verkligen gå då.

7 kommentarer:

  1. Gud vad häftigt att få vara med på något sånt! Inte alls avis ;)

    SvaraRadera
  2. längtar verkligen! Hoppas dom kommer filma tvåan också, som är min favorit av böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också på en andra film! Tror att Sara Bergmark Elfgren håller på att skriva Eld-manuset, men om det blir en andra film beror på hur bra det går för ettan :)

      Radera
  3. oj gud oj gud oj gud, det måste ju ha varit helt fantastiskt!!!!!!!!!! Och, som personerna innan så är jag inte alls avis. Inte det minsta.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.