onsdag 30 juli 2014

Spökstaden: andra boken om Miss Peregrines besynnerliga barn

Tack Rabén & Sjögren för boken!
Av Ransom Riggs.
429 sidor.
Amerikanska originaltiteln: Hollow City
Andra boken om Miss Peregrines besynnerliga barn. Här finns min recension av första boken.

(OBS! Den här recensionen innehåller spoilers för första boken i serien!)

Handling: Efter att Miss Peregrines loop har förstörts flyr nu Jacob och de besynnerliga barnen med sin föreståndarinna, som är fångad i sin fågelskepnad. På sin resa möter de vänner, fiender och varelser ännu mer besynnerliga än de själva. De måste hitta ett sätt att återställa Miss Peregrine till sin vanliga form, men tiden är knapp, och väsendena som jagar dem är aldrig långt efter.

Omdöme: Det är alltid kul att få läsa en bok som man har gått och väntat på, i det här fallet närmare två år.
 Det här är helt klart en värdig uppföljare. Man kastas in i handlingen direkt efter slutet på första boken tillsammans med barnen i båtarna, och sen är det bara att följa med dem på deras resa. Medan första boken handlade om hur Jacob hittade de besynnerliga barnen och fick lära sig som väsen och tomgastar så handlar den här mer om barnens äventyr under sökandet efter ett botemedel åt Miss Peregrine, vilket jag gillar. Det var också väldigt snyggt hur en viss saga blev invävd i berättelsen på ett otroligt smidigt sätt.
 Boken är indelad i två "delar". Den första av dem gillade jag verkligen, med alla sidoäventyr och liknande. Den andra tyckte jag var bra, men det hade gärna fått vara lite mer fart och action i den. Jag tyckte att det blev lite tjatigt då man flera gånger fick höra "vi visste alla att det här var vår sista chans att..." eller "och så hängde vårt sista hopp vid..." eller andra meningar i den stilen. Den kanske också var lite väl mycket sammanträffande att de flesta personer som barnen mötte också var besynnerliga, men det är väl sådant som man får acceptera.
 Mina personliga favoritpartier i boken var allt som hade med tomgastar eller loopar att göra, antagligen för att jag gillar när det blir mer fantasy. Det var också kul att se hur Jacobs förmåga utvecklades. Ju fler tomgastar desto bättre.
 Även om jag tyckte att andra "delen" var lite seg så måste jag säga att det blev riktigt intressant framåt slutet. Det kom minst en oväntat händelse, och det som hände i sista kapitlet vägde upp mycket av de segare partierna.
 Jag tycker att det är lite svårt att bedöma karaktärerna när man bara får läsa ur Jakobs perspektiv, så jag ska rikta in mig på honom. Jag antar att han förändras lite under bokens gång. Han påminner på många sätt om Jacob från första boken, någon som vill utforska och upptäcka, men närmare slutet av boken gör han vissa beslut som visar att han har utvecklats.
 Jag gillar scenen då Jacob tänker på att inte leva upp till de andras förväntningar som barnbarn till Abe. Det är något som i alla fall jag som läsare har tänkt på, att de besynnerliga barnen egentligen ser på honom som en yngre version av sin farfar.
 Man kan ju säga lite vad man vill om Jacobs och Emmas relation. Personligen tycker jag inte att deras kärlek verkar särskilt djup (det räcker inte riktigt med att Jacob tänker eller säger att han älskar henne), och det hade fungerat om de bara var vänner. Men eftersom det är som det är så var det bra att deras relation fick någon sorts motgång under boken, så att den blev lite mer intressant.
 Slutet i en bok är något av det viktigaste, tycker jag, och det här slutet var väldigt bra. Det hade inte skadat att lyssna på lite episk musik när man läste sista sidan. Visst, det är en cliffhanger, men jag har faktiskt börjat gilla cliffhangers. Om de är bra gjorda så ar de ett bra sätt att hålla kvar läsarens intresse.
 Spökstaden var lite av en mellanbok, men den klarade ändå av att stå på egna ben bra, och det ska bli spännande att se hur Riggs avslutar berättelsen om miss Peregrines besynnerliga barn.

Spökstaden går att beställa från bland annat Adlibris eller Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag lyckades aldrig riktigt ta igenom mig första boken, hehe...

    Sv: Jag har sett klart säsong 3 nu av Game of Thrones och har kommit till avsnitt 6 i säsong 4. Du vill alltså att jag ska skriva om massa spoilers? ;P Eftersom jag sett den så kan du lika gärna skriva vilka du menar och så kan vi ha en kommentars chatt på varandras bloggar! ;D

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Jag har också läst den,efterlängtad...Jag gillade boken mer än den första. Boken var nästan lite för spännande ibland. Hur kan en bok vara det? det var så att man inte han andas ut emellan händelserna. Jag håller med dig om att kärleken var lite vag. Annars både älskar jag och ogillar slutet. Den svängde till,men hela boken kändes onödig.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.