lördag 1 juni 2013

Exklusiv intervju med Peter Bergting om Legenden om Morwhayle

Bookfinger: Hej Peter! Nu kommer din bok Dödens stad, tredje och sista delen i Legenden om Morwhayle, snart ut. Hur har det varit att skriva de här böckerna, du som för övrigt är tecknare?

Peter: Annorlunda, jag ville spara vissa scener som skulle göra sig bättre i bild, men samtidigt inte bryta upplevelsen av att läsa när man kom till de scenerna. Det blev några kompromisser och några bilder där jag trodde att läsarna ville se hur det såg ut.

Jag som nu har läst den här tredje boken plus några av dina tidigare verk vet ju att Morwhayle - böckerna hänger ihop lite och utspelar sig i samma värld som din serieroman The Portent och Sofia Bergtings bokserie De dödas rike. Hur har det varit att skapa den här världen?

Både svårt och enkelt. Genom att beskriva en liten bit i taget har den växt fram. The Portent till exempel var ju lätt då den var rent grafisk, De dödas rike fyllde på med information. Sedan skrev jag ett filmmanus som expanderade ytterligare, och när det var dags för Morwhayle var tanken att knyta ihop världen rent geografiskt men även tidsmässigt, vilket var svårare än jag planerat då Portent och De dödas rike utspelar sig under 15 års tid ungefär. Det händer ju en massa saker i de böckerna som skulle påverka handlingen i Morwhayle också.

Och hur var det att knyta samman Morwhayle med till exempel The Portent?

Det var planerat sedan länge, och jag hade skrivit scenen redan i huvudet säkert flera år tidigare. Inget omvälvande eller dramatiskt, bara tillräckligt för den som läst mina andra böcker att bli lite extra glad när de kände igen sig.

Är det något du gillar extra mycket som du har skapat i din bokvärld?

Mina tjejer, Lin och Malda gillar jag allra bäst. Starka karaktärer med mycket personlighet.

Klicka för större bild.
En klassisk fråga: hur kom du på hela idén till Legenden om Morwhayle?

Morwhayle växte fram från ett ganska enkelt manus och expanderade hela tiden under processen. Första boken var egentligen inte alls tänkt att bli så tjock som den blev.

Har du några tips till andra som skriver?

Att skriva hela tiden, även om det går dåligt för tillfället.

Och till sist frågan som jag känner att jag måste få svar på: är det här slutet för Morwhayle, eller finns det en chans att vi får se en fortsättning i framtiden?

Det kommer mera ;-)

Tack så mycket för att du ville vara med på den här intervjun Peter! Det ska bli otroligt spännande att få se vad som kommer härnäst i Morwhayles värld!

Legenden om Morwhayle är en bokserie i hittills tre delar av författaren och illustratören Peter Bergting. Här kan du läsa alla mina tidigare inlägg som rör serien, och om du är sugen på att läsa Dödens stad, vilket du självklart ska göra, så kan du köpa den här eller här. Jag rekommenderar den verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.