lördag 18 januari 2014

Tag: 5 frågor om böckerna i din (min) bokhylla!

Haha, det måste vara väldigt olikt av mig att göra en tag ;) Det senaste ... ty, halvåret, har jag samlat på mig en del taggar som fortfarande ligger bland utkast-inläggen och som jag typ skrivet en rubrik på... Men, men: nu ska jag faktiskt ta och göra den här (och tack Vilma som taggade mig!)

1. En bok du inte har läst ännu men verkligen ser fram emot.

The Heroes of Olympus av Rick Riordan.
Hmm, jag har ju blivit totalt Game of Thrones/A Song of Ice and Fire-beroende. I slutet av ettan tänkte jag "JAG MÅSTE HA FORTSÄTTNINGEN OCH FÅ VETA HUR DET GÅR!" och i slutet av tvåan tänkte jag "JAG MÅSTE HA FORTÄTTNINGEN OCH FÅ VETA HUR DET GÅR!" Nu håller jag på med trean, Svärdets makt, men eftersom det händer så mycket känner jag inget superstarkt sug efter nästa bok. Men just det! Det ska bli jättekul att få läsa The Blood of Olympus av Rick Riordan som kommer ut i höst, och så ser jag fram emot Peter Bergtings bokserie Trolldomsakademin, som är en spin-off på Legenden om Morwhayle. Första boken ska heta Eldhäxan och kommer ut någon gång i sommar.

2. Den bästa bok du har hemma.

Världens bästa böcker av J. R. R. Tolkien!
Silmarillion av J. R. R. Tolkien. Visst, det finns många andra böcker som är snabbare med mer action och så, men Silmarillion är så storslagen! Det är en så komplex värld med så bra berättelser, och jag kan liksom inte sluta bli fascinerad över hur stor värld Tolkien skapade!

3. En bok du hade önskat varit bättre och som kanske var lite onödig att köpa.

*Kollar bokhyllan och försöker komma på något bra svar.* Okej, många kommer att tycka att jag är helt knäpp nu, men jag hade rätt höga förväntningar på Tankeläsaren (De utvalda#1) av Kristin Cashore, och jag tyckte inte att den var så speciell som alla andra verkade tycka. Stundtals var den riktigt spännande, men jag hade önskat att man fick veta och läsa mer om särlingarna och vad det egentligen är för sorts värld de lever i. Det var inte en dålig bok, men nu kommer den nog bara stå ensam i bokhyllan utan att bli omläst, och jag kommer nog inte orka läsa fortsättningen.

4. Någon bok du var jättepepp på när du köpte den men som sedan bara blivit stående.

*Kollar bokhyllan igen.* Jag är faktiskt väldigt duktig på att läsa böcker som jag köpt, och att sluta läsa en bok mitt i är ungefär lika naturligt för mig som det skulle vara att sova bland fågelspindlar (vilket är väldigt onaturligt med tanke på mina mindre trevliga åsikter om spindlar). Men på förra årets bokrea köpte jag Blodsmärkt av D. M. Cornish, men den har jag knappt läst två meningar i. Jag köpte också en box med gamla klassiker (De tre musketörerna, Skattkammarön, Jorden runt på 80 dagar mm.) men de böckerna har jag knappt läst någonting av.

5. En bok du köpt mest för att den hade vackert omslag.

Behöver jag ens skriva att jag kollar bokhyllan? Men anledningen till att jag köpte första Percy Jackson-boken var nog mest att det nya omslaget var så snyggt (till skillnad från de gamla!), och är jag verkligen glad över eftersom jag aldrig skulle ha upptäckt Rick Riordans fantastiska böcker annars. Blodsmärkt som jag nämnde i förra frågan köpte jag nog också mest på grund av omslaget, men annars är jag en sådan person som kollar upp i princip allt om en bok innan jag köper den...

Personer jag taggar vidare:
Jag tycker att jag är ganska dålig på det här med att tagga personer, men nu kan jag väl ta någon som jag inte har sett blivit taggad? Så jag taggar:

Elvira
Liv/Iktoro
Anna

6 kommentarer:

  1. Wow! Du svarade visst väldigt fort på den här taggen ;)
    Kul att se dina svar :D

    SvaraRadera
  2. Har du läst Temeraire? En underbar bokserie som kanske inte riktigt klassas som fantasy, men jag som är fantasyälskare älskade även första boken av serien och läser just nu den andra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! :) Nej, den boken ahr jag inte läst eller hört talas om, men det kanske är något jag borde ta reda på mer om?

      Radera
    2. Absolut! Jag tror den är slutsåld i handeln, men försök att låna den på ett bibliotek! :D

      Radera
  3. Du borde faktiskt läsa Monstrets dotter (De utvalda #2) den handlar inte om samma personer. Men samma värd. Den är faktiskt riktigt bra. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för taggen! Ska svara på den snart :)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.