torsdag 26 juli 2012

"Ett slott av glas Del 1" en novell av mig, Viggo

I drömmen står jag i ett stort rum. Det står några bord och stolar längs väggarna. Längst bort i rummet står en disk. Bakom mig tror jag att det finns någon sorts dörr, men jag vet inte. jag kan inte vända mig om och titta. Ibland kan man inte det i drömmar. Men jag tror att jag står i någon sorts restaurang. Det är väldigt fint här, men ändå väldigt tomt. Jag är helt ensam här. Jag börjar gå mot disken. Jag ser min egen spegelbild i de blanka väggarna och på de tomma borden. De tittar på mig, spegelbilderna. Jag drar fingrarna över den lena ytan på disken. Det är någon sorts trä, jag har aldrig sett det förut. På disken står en liten skyllt och några små askar. Jag tror att det är en meny och att askarna innehåller kryddor av något slag, men jag vet inte säkert. I drömmar gör man inte alltid det. Jag tittar in i köket bakom disken. Det är helt tomt. Tomt och tyst. Ingenting rör sig. Allt är stilla. Jag är ensam här. Jag vänder mig om och börjar gå tillbaka. Jag ser ingenting nytt, ingenting som jag inte vet att det finns där. Jag går förbi de tomma borden och de blanka speglarna på väggarna. Jag ser återigen spegelbilderna, samma som jag alltid har sett. Helt plötsligt står jag framför dörren som nu finns framför mig. Förut fanns den inte där, och jag vet inte hur den kom dit. Men det känns ändå så självklart att den ska vara där. Jag står och beundrar den en stund, sedan sträcker jag ut handen mot dörrhandtaget. Dörren svänger lätt upp och jag kliver ut i det okända utanför. Jag blinkar till i det starka ljuset och sträcker upp armen för att skugga ögonen. När jag har vant mig vid solljuset så ser jag ett enormt ökenlandskap bereda ut sig framför mig. Det sträcker sig så långt jag kan se, omger hela mig.Bakom mig finns den tomma restaurangen mitt i öknen. Medans jag ser på börjar sanden virvla upp runt mig. Världen runt om mig börjar långsamt blekna bort, och i en enda vindpust försvinner allt.

2 kommentarer:

  1. Mjumi, drömmande förvirrande med ökenland osv, händer inte så mycket i just den här delen men hittils verkar det ju bra, du skriver mycket bra för din ålder! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker att jag skriver bra! Det är totalt fyra delar i den här novellen, och jag tror att läsare kan tycka att det händer mer och mer för varje del (även om det inte är värsta action - novellen :D)

      P.S Jag undrar om du kanske skulle vilja länka till min blogg från din blogg eller nått liknande, som lite reklam typ. Jag har ju till exempel den här länklistan där din blogg finns med. (Jag vet att länktexten inte syns så bra med färgen, men jag ska fixa det,)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.