söndag 23 september 2012

Fantasy eller Science fiction?

Det är en fråga som jag kom att tänka på igår. Vad tycker jag egentligen bäst om att läsa, fantasy eller science fiction? Alltså, jag läser ju mest fantasy, men tycker jag verkligen att det är bättre än science fiction? En bra jämförelse just nu är att jag håller på att läsa två olika böcker. De två tornen ,som är en av de mest kända fantasyböckerna som någonsin har skrivits, och Jakten på Wondla, en science fiction berättelse skriven av Tony Diterlizzi som är författare till Spiderwick - serien. De två tornen är ju en väldigt storslagen och bra skriven berättelse, men eftersom jag har läst så otroligt mycket fantasy så känns den ju inte sådär jättespeciell. Fast om man tänker efter så är ju Sagan om ringen (som jag tror att de flesta vet att De två tornen ingår i) antagligen en av de första riktigt stora fantasyberättelserna, så när den kom så var den nog den enda av sitt slag. Men Jakten på Wondla känns däremot väldigt spännande, nyskapande och intressant. Jag tycker att det känns mer intressant att läsa om en framtidsvärld med högteknologiska verktyg (jag älskar Hightech) och totalt annorlunda varelser än om människoliknande orker och en värld som är ganska lik vår egen. Ingenting ont om fantasy! Jag älskar fantasy, men för tillfället gillar jag nog SF mer. Och allvarligt talat så tycker jag att Hungerspelen är bättre än Harry Potter. Vad tycker du? Fantasy eller SF?

 VS

UPPDATERING (24/6-2013): 
Jag måste ha skrivit det här inlägget någon gång när jag var ung och galen. Inget slår fantasy!

6 kommentarer:

  1. Jag väljer nog Fantasy, bara för att jag älskar alver och drakar ;)

    SvaraRadera
  2. Fantasy, för Harry Potter är fantasy och för att det håller bäst i längden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej :) Jag måste läsa om Harry Potter, det var jättelänge sen jag läste dem. Men just nu så är det så mycket annat jag ska läsa :)

      Radera
  3. Jag har läst mer SF, men jag gillar bra Fantasy bäst. Men det skall vara nya ideer, inte bara samma gamla alver osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det ska vara nya idéer. De flesta fantasyböckerna är ju väldigt lika varandra. Men tipsa mig gärna om någon annorlunda fantasy!

      Radera
  4. SF all the way! Läste massor av fantasy för några år sedan så har väl tröttnat lite på det :/ Men jag älskar att läsa sånt som utspelar sig i framtiden :D

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.