söndag 28 oktober 2012

Fantasyworkshop med Peter Bergting

I fredags kväll så var jag ju på biblioteket där det var en fantasyworkshop med den grymma illustratören (och författaren) Peter Bergting. Jag trodde ju först att det skulle vara någon sorts teckningskurs, men det var det ju inte alls. Vi var tio personer som fick sitta vid ett runt bord med Peter. Från början så berättade han väl lite om vad som vi skulle göra, och sedan fick vi gå en runda runt bordet och berätta om vad vi skulle vilja teckna. Men först så ville han visa ett sätt som man kunde teckna troll på, så då fick en bibliotekarie stå modell medans de andra ritade av henne.... som troll. Egentligen så tror jag inte att det var tänkt att vi skulle jobba så mycket mer med det där trollet, men eftersom det nästan var helt fritt så ritade jag ganska mycket på den teckningen. Jag blev faktiskt ganska nöjd med den, vad säger ni?
(Klicka på bilden för att få se den större)
Sen så gick vi ju den där rundan som vi pratade om. Jag tror att vi började med de yngsta, och gick uppåt, så jag var ju en av de första. Det var faktiskt väldigt olika vad alla ville rita; någon ville rita trollkarlar, någon ville rita alver. Någon ville rita städer och en annan ville rita såna här typiska fantasy-skogar. Jag ville rita drakar. Det som var det roliga var att Peter gav oss tips om hur vi kunde rita det vi ville. Drakar till exempel är baserade på olika djur, sa han. Gorgobestor i hans Morwhayle-böcker är ju en klassisk drake som är baserad på en krokodil. Han frågade mig vad jag kunde komma på för djur, och jag sa att det första som poppade upp i mitt huvud var en giraff. Jag tror nog att det var lite annorlunda, det där med att rita en giraffdrake, men det var faktiskt ganska roligt. Såhär i efterhand så tycker jag att den också blev ganska snygg.
Jag ritade bara de två bilderna, men jag blev ju ganska nöjd med båda två, och jag lade ju ner ganska mycket tid på trollbilden, så jag är faktiskt rätt så nöjd. Men Peter berättade ju jättemånga jätteintressanta saker om att teckna, och det var ju ganska häftigt att få tecknartips av Sveriges bästa illustratör. Till exempel så kan man ju tänka på att träd kan vrida sig i olika vinklar och inte bara vara helt raka som mina träd, och så gav han jättebra tips om hur man kan göra en karta i en bok (det var min fråga). 

Ja, jag ställde ju flera frågor, och de flesta handlade om Morwhayle-böckerna (om du läser det här nu Peter så hoppas jag att du inte tyckte att jag ställde alldeles för många frågor). Så jag har ganska mycket att berätta om det, om det är någon som är intresserad. Jag lovar att göra det så spoilerfritt som möjligt. En av frågorna som jag har funderat ganska mycket på och som har lite med det där med kartor att göra är var Gopnyk ligger egentligen. Ni som har läst böckerna vet ju att Gopnyk är den lilla staden där Arteil är i början av serien. I boken säger de ju bara att den ligger på andra sidan av havet, och jag har hela tiden undrat: vilket hav? Och nu vet jag, och snart vet ni också. Gopnyk ligger i princip på andra sidan av jordklotet. Det var verkligen inte det jag trodde. Jag kan också avslöja att Peter har skrivit klart tredje boken, och att den nu ska läsas och redigeras. Och så ska han förstås rita sina snygga bilder till den. Och vet ni vad? Han sa till mig (som är lite av ett Morwhayle-fan) att han kanske kommer att skriva en fjärde bok, och att den i så fall kommer att rikta sig till åldersgruppen 13+! Erkänn att det skulle vara hur kul som helst om en sån bok kom ut. Ni har väl förresten inte missat Peters serienoveller på Morwhayle-hemsidan? Där kan man också ladda ner en helt gratis epub med Morwhayle noveller. Om du som jag gillar Morwhayle så borde du kolla in det där med en gång.

Och så fick jag ju mina böcker signerade, OCH GUD VAD SNYGGT HAN SIGNERADE DEM!!!! Ni ska få se här:

  Vilken superhäftig liten Gorgobestor han ritade i Häxmästaren va?
Och vilken supercool Orobouz i Demonprinsessan, eller hur?

Det var verkligen jättekul att få vara med på en fantasyworkshop med Peter Bergting. Jag hoppas verkligen att jag får träffa honom igen, för han är verkligen supertrevlig och jättesnäll. Och han är ju en grym illustratör och författare också ;)

4 kommentarer:

  1. Jättsnygg bakgrund! Jag är också en Ravenclaw, fast på Pottermore :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med Ella, en riktigt fin design du har fått till! Grattis till signeringen! Vad fint ni målade (alltså både du och Peter)! ;)

    SvaraRadera
  3. Åh jag hade också velat vara där!

    SvaraRadera
  4. Superfuskigt! :c

    Bara så att du vet så har min mobil pajat, ifall att du skriver något och jag inte svarar :)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.