onsdag 24 oktober 2012

Svar på (mina egna önskade) frågor

Som jag skrivit tidigare så önskade jag lite frågor. De flesta kanske blir utmanade eller något sånt, jag vet inte riktigt. Hur som helst så önskade jag frågorna, och som titeln antyder så kommer svaren här:

Alv eller Dvärg? Egentligen så är jag inte så förtjust i någon av dem. Det känns som att båda är så himla uttjatade på något sätt. Men om jag ska välja någon av dem så blir det nog Alv, eftersom jag är ännu mindre förtjust i dvärgar.
Vampyr eller Varulv? Varulv, helt klart! Jag har aldrig fattat vad grejen med vampyrer är (kanske för att jag inte läst Twilight, vem vet), men varulvar däremot är ju hur coola som helst! Det finns ju flera olika sorters varulvar (precis som med vampyrer), och mina favoriter är nog såna som Peter Bergting skriver om i Legenden om Morwhayle. Alltså såna som kan förvandla sig från människa till varg/varulv när de vill.
Läsa eller skriva? Jag minns att en tjej en klass under mig frågade samma sak på min förra skola, och jag tror att jag svarade något i stil med: "Försöker du ta livet av mig?". Allvarligt, det är en jättesvår fråga att svara på. Men om jag var tvungen att välja bort något av det så skulle det bli att skriva. Då kan jag ju i alla fall läsa allt annat som alla andra har skrivit.
Lyckligt slut eller Sorgligt/Hemskt slut? Alltså, egentligen gillar jag lyckliga slut väldigt mycket, men oftast så blir det ju väldigt effektivt om det är ett olyckligt slut. Så jag tror nog att jag väljer olyckligt slut, för då önskar man alltid att det var ett lyckligt slut.
Rolig bok eller hemsk bok? Jag har nästan aldrig läst en riktigt rolig bok, men jag har ju läst många hemska böcker. Så jag tar nog hemska böcker, eftersom de oftast är så spännande.
120 sidor eller tegelsten? Tegelsten, helt klart. Nu på slutet så har jag läst väldigt många korta böcker
(-500 sidor) men jag älskar riktigt långa böcker där man verkligen kan sugas in i en värld och få stanna där ett tag.

De frågorna var från Mimsan.

Lord Voldemort eller Sauron? Nyss tänkte jag skriva 'Oj vad svårt!' men när jag tänker efter så är det nog inte så svårt. Sauren är ju nästan inte med någonting i Sagan om ringen, det är ju bara det där stora brinnande ögat som typ bara säger "I see you". Så det får ju bli Voldemort, han känns ju lite mer som en 'ond ledare' än vad Sauron gör. Fast för övrigt så går Sagan om ringen före Harry Potter för mig.
Zombie eller gast? Zombie (vad är en gast för något?). Nä allvarligt, har inte direkt någon aning om vad en gast är för något (ni får gärna tala om det för mig). Och jag gillar ju zombies väldigt mycket, fast inte såna där överdrivet blodiga och köttiga. Men om man bara tänker på levande döda så älskar jag dom.
Tråkig eller alldeles för äcklig bok? Det bror på vad som menas med äcklig bok, fast när jag tänker efter så är jag nog inte så förtjust i något av alla 'äckliga' alternativ. Jag tror att alla som läser det här förstår att det är en ganska svår fråga, så om jag måste välja så tar jag nog tråkig bok. Då kan man i alla fall såga den här på bloggen.

Och de där frågorna var från Iktoro

Engelsk bok eller svensk bok? Svårt att säga. Jag har faktiskt aldrig läst en hel engelsk bok, men de korta bitar jag läst från till exempel Harry Potter and the deathly hallows så tycker jag att det är oändligt mycket bättre än att läsa den på svenska, även om det var så länge sen jag läste dem. Men jag tror nog att det får bli engelsk bok, eftersom det känns mer speciellt än att läsa en svensk bok.
Beställa böcker från internet eller köpa i en bokhandel? Jag beställer oftast böcker från internet, men jag tycker att det är mycket roligare att köpa dem i bokhandlar. Ni måste hålla med om att det faktiskt är roligare att gå fram med boken i handen till kassan och verkligen köpa den. Även om det oftast är dyrare så tycker jag att det är roligare att köpa böcker i bokhandlar. 
Pocket eller "vanlig" bok? För inte så länge sen så skulle jag ha svarat inbunden bok (eller "vanlig" bok som du kallar dem) utan att blinka, men nu är jag inte lika säker. Jag tror nog att jag fortfarande föredrar inbundna böcker mer än pocketar, just eftersom de känns mycket mer som "riktiga" böcker. Förut hatade jag nästan pocketböcker, men nu tycker jag inte lika illa om dem (även om jag inte är sådär jätteförtjust i dem). En sak som jag däremot gillar väldigt mycket är häftade böcker, vilket nästan är samma sak som pocketar.
Böcker om framtiden eller böcker om förr i tiden? Oj, det var faktiskt en jättesvår fråga. Om det är en fantasy-bok så tar jag helt klart förr i tiden, men om det är en faktabok om förr i tiden så säger jag bara blääää. Böcker om framtiden däremot innehåller ju alltid saker som inte finns eller har hänt än, och då kan det ju också vara fantasy (eller science fiction). Så jag tar nog böcker om framtiden.

Och de frågorna var från Lisa.

PS. Jag tidsinställer det här inlägget nu när jag är klar med det, bara för att jag vill testa och se hur det funkar. DS.

3 kommentarer:

  1. Har inte heller riktigt fattat det där med vampyrer. Visst, jag har inget emot att läsa en vampyrbok då och då, så länge den är bra. Men det finns myyyycket annat jag föredrar ;)

    SvaraRadera
  2. *Slår dig lite för att du gillar Sagan om ringen mer än Harry Potter*
    Förlåt... Sagan om ringen är bra, men de slår inte Harry Potter ;D

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.