måndag 26 november 2012

Är det trolleri för nybörjare?

Det finns en novell som heter Trolleri för nybörjare och som är skriven av Kelly Link. I novellen finns en femtonårig kille som heter Jeremy Mars och som är besatt av en teveserie. Teveserien heter "Biblioteket" och den sänds aldrig på bestämda tider. Karaktärerna spelas aldrig av samma personer två gånger och det händer alltid något speciellt i varje avsnitt. En gång var alla osynliga. Ingen lämnar någonsin Fria folkets Världsträdsbibliotek där teveserien utspelar sig, men i ett avsnitt där karaktären Fox blir dödad så bär en staty av George Washington henne ner genom alla våningar i biblioteket och ut genom entrén. Ingen har någonsin lämnat biblioteket förut. Det finns ingen som har sagt att de har gjort "Biblioteket". Det finns ingen känd manusförfattare och ingen som känner skådespelarna. Vissa tror att "Biblioteket" kanske inte bara är en teveserie, att det kanske är på riktigt. Är det trolleri för nybörjare?

Jag skulle nästan säga att trolleri för nybörjare är att kunna skriva en sådan här berättelse. Jag har läst den två gånger nu, och inte har den blivit sämre. Snarare ännu bättre. I går när jag började läsa novellen för andra gången så insåg jag vad det verkligen betyder att försvinna i en bok. Och då menar jag inte att den bara var så bra så att jag inte kunde sluta läsa. Nej, jag glömde helt bort vart jag befann mig, vem jag var och vad jag gjorde. Det var som att det bara var berättelsen som existerade. Men självklart har jag inga problem med det, en sådan fantastisk berättelse vill man ju gärna fastna i. I början av novellen så står det såhär: "Du har aldrig sett "Biblioteket" på teve, men jag är säker på att du önskar att du hade det." Och ja, självklart önskar jag det. Bara det att teveserien utspelar sig i ett bibliotek säger väl det mesta, men det här är inte vilket bibliotek som helst. Det här är Fria folkets Världsträdsbibliotek med hur många våningar som helst där det finns underjordiska hav och stora trädgårdar. Där finns fantastiska karaktärer som jag så gärna skulle ha vilja sett. Om "Biblioteket" fanns på riktigt så skulle jag helt klart följa det som ett troget fan, och precis som Jeremy och hans kompisar skulle jag säkert önska att det var på riktigt. En sak som jag tycker är fantastiskt med Kelly Links noveller är sättet hon lyckas berätta de mest fantastiska sagorna fast det ändå känns verklighetstroget. För Trolleri för nybörjare utspelar sig ju inte i någon fantasyvärld och det finns inga människor med superkrafter. Nej, det här är ett gäng nördar som är beroende av en teveserie. Men den här novellen handlar inte bara om teveserien "Biblioteket". Det handlar om kärlek, vänskap, familjeproblem och lite boknörderi, och ändå lyckas Link slänga in det där magiska som gör novellen helt fantastisk. Det tycker jag är trolleri. En karaktär som jag gillar väldigt mycket är Jeremys pappa. Eller gillar och gillar, han är en väldigt intressant person och han känns på något sätt trovärdig. Fast det kanske bara är det att han är skräckförfattare som gillar att klä om soffor och skriver en massa romaner om jättespindlar som gör att jag gillar honom. Det är nog ganska troligt att det är därför jag gillar honom. Men det är ju ganska roligt när Jeremy drömde att hans pappa kombinerade sina två intressen och började klä om jättespindlar. Jag skulle verkligen inte ha något emot att läsa några Gordon Strangle Mars-romaner. Och förresten, om det är någon där ute som har läst den här novellen så undrar jag om ni har sett illustrationen till novellen av Shaun Tan? Är det bara jag som har förstått vad det är som bilden föreställer? Det är ju George Washington-statyn som bär ut Fox från biblioteket. I ena fickan har han hennes rävsvans, och om man tittar noga så ser man hennes rävöron i den andra fickan. Visst är det en väldigt snygg och detaljrik bild och visst passar den perfekt till berättelsen? Det tycker i alla fall jag.

Novellen Trolleri för nybörjare finns i novellsamlingen "Fel grav och andra berättelser" som jag har recenserat här på bloggen. Om du inte har läst den än så rekommenerar jag starkt att du gör det. Du kan beställa den från Adlibris eller Bokus om du vill. Det finns även en fortsättning som heter Askungeleken och andra berättelser.


2 kommentarer:

  1. Sv: Okej, vad bra! Då ska jag läsa den sedan :) Ja, jag har sett det. Riktigt roligt att läsa, det verkade vara en riktigt spännande novell! ;)

    Shaun Tan är verkligen en fantastisk illustratör! ;D

    SvaraRadera
  2. Svar på fråga gällande Julkalender-utmaningen:

    Du får gärna kopiera bilderna och texten - så länge du länkar dem till min blogg ;)
    Det var snällt av dig att fråga!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.