tisdag 6 november 2012

Hungerspelen och en underbar musikvideo

Det här innläget kommer att innehålla en underbar sång, låtens musikvideo, och en diskussion om den och om dess anknytningar till Hungerspelen. Låten och musikvideon som det här inlägget kommer att handla om är Safe & Sound av Taylor Swift.


Om du inte har läst Hungerspelentrilogin så tycker jag att du borde sluta läsa här. Det här inlägget kommer att innehålla saker som, för er som inte har läst böckerna, spoilar väldigt viktiga saker som händer i böckerna. Så om du inte har läst trilogin så tycker jag att du ska läsa den före du läser det här inlägget. För dig som har läst alla böckerna om Hungerspelen, hoppas att du tycker om det här som jag nu kommer att skriva.

När jag såg den här musikvideon på en annan bokblogg så började jag älska den. Den är så vacker och sorglig, och för mig som har ett så speciellt band till Hungerspelen så känns den verkligen speciell. Ingenting i videon ser ut som jag föreställer mig att det ser ut, inte människorna heller. Men det här inlägget handlar om hur jag tolkar filmen och om hur det skulle kunna ha varit.

Enligt mig så handlar den här videon om Distrikt 12. Den utspelar sig precis utanför och i utkanten av distriktet. Det skulle kunna vara dagen efter att regimen har bombat distriktet, eller kanske långt efter det. Kanske är det bara jag som tror det, men flickan och mannen som sjunger och spelar gitarr framför elden är Katniss och hennes pappa. Hon som sjunger sången, hon skulle kunna vara nästan vem som helst, men jag tror att det är någon som kände Katniss och hennes pappa, och att hon tänker på och minns dem medans hon sjunger. För så som jag tolkar videon så överlever inte Katniss bombningen. Eller så kanske hon gör det. Men när hon drar för gardinen för fönstret, jag tror att det är då flygplanen kommer. Och när sångerskan tar upp härmskrikebroshen, det tror jag är långt efter att människorna har flytt eller dött. Men jag tror att eldarna från bomberna fortfarande brinner. Jag tänker mig att det här skulle kunna ha varit hur Hungerspelen slutat. Men en sak som är värd att tänka på som jag har nämnt nyss, det är vem sångerskan egentligen skulle kunna vara i Hungerspelen. Kanske Prim, eller Katniss mamma, eller kanske Katniss själv. Men i alla fall någon som är den enda som överlevt och som minns vad som hände. Som när rådjuret faller ihop i aska, då tror jag att huvudpersonen på något sett inser vad som faktiskt har hänt. 

Jag hoppas att du tyckte om att läsa om mina tankar kring musikvideon, och jag hoppas att du också själv kan fundera över videon och sången. Vad handlar den egentligen om? Vilka är människorna? Jag hoppas verkligen att du tyckte om musikvideon och inlägget, och jag hoppas att du vill berätta lite för mig vad du tänker kring den.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte kollat så noggrant på videon, men Taylor Swift påminner sååå mycket om en äldre version av Prim ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar video och jag älskade hur du tolkade den;)

    SvaraRadera
  3. Hej Viggo! Så fint du skriver. Får jag citera dig i en kommande bok som handlar om boksamtal (i vid betydelse). Jag beundrar din analysförmåga, fantasi och skrivkonst!
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut får du det! Det skulle vara jättekul :) Du får jättegärna meddela mig när boken kommer ut.

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.