tisdag 18 december 2012

En till bild till en bok och en julkaka

Nu på sistone så har jag faktiskt börjat rita mycket mer. Det var ganska länge sedan jag höll på med det, men nu tror jag att det kanske kommer kunna bli lite sådana inlägg här på bloggen framöver. Jag är ganska säker på att anledningen till att jag har börjat rita igen är att jag var på Peter Bergtings fantasyworkshop. Jag hoppas att ni inte har något emot lite tecknings-inlägg, för jag vill hålla igång bloggen och har lite brist på andra idéer till inlägg. Jag tror att jag kommer att göra ett till liknande inlägg imorgon.

I förrgår så läste jag ut De två tornen av J. R. R. Tolkien. Det är en fantastiskt bra bok och jag ska försöka skriva en recension på den inom kort. Men nu var det inte det jag skulle prata om. Igår på en av rasterna i skolan så hade jag inte speciellt mycket att göra. Jag ville rita något, helst min tolkning av någon scen i någon bok, men jag visste inte riktigt vilken. Jag hade en idé till en bild till De två tornen, men jag tänkte att det skulle bli för svårt. Men eftersom det var den enda idén jag hade så var det bara att sätta igång och rita. Och jaa, här kan ni ju se resultatet som jag blev väldigt nöjd med:


De som har läst De två tornen har nog inga problem med att gissa vilken scen ur boken den här bilden föreställer, och inte de som har sett filmen heller. Men för de som inte är helt säkra så skriver jag svaret här nedanför. Det är en liten spoiler för er som inte har läst eller inte läst klart boken, så tänk efter innan du markerar det röda fältet.

Så här har jag skrivit på baksidan av teckningen: Det här är min tolkning av en scen ur boken De två tornen av J. R. R. Tolkien. Den föreställer Frodo som springer i glädje efter att ha sluppit ut ur Lockans lya och Lockan själv som kryper ut ur en av sina grottgångar efter honom. Tornet till vänster är Cirith Ungol.
Det här har jag inte skrivit på baksidan av teckningen men jag skulle vilja berätta det ändå: Det där svarta hålet i väggen framför Frodo är en annan grottgång som han springer mot, och även om det kanske inte står så i boken så är det så jag föreställer mig att det ser ut. Sen så är det en ganska oviktig grej också, men som jag faktiskt tänkte på när jag ritade. Det är att röken ovanför bergen är röken från Mordor som beskrivs i boken. Och för er som vill veta exakt vilken scen den här bilden föreställer så kan jag berätta det nu. Scenen äger rum mellan sidorna 391 och 394 i nyöversättningen av boken.

Okej; till julkakan alltså, som absolut inte är så viktig. Det enda jag ville berätta var att igår bakade vi julkakor, men jag var inte med och bakade, men när de andra skulle göra gaffelkakor så ville jag bara göra en egen. Självklart ville jag göra någon sorts bokmotiv på den, och har man nyss läst Cirkeln så......


Tyvärr så syntes cirklarna knappt när kakan var färdig. 

3 kommentarer:

  1. Väldigt snygg arthropod av arachnid-typ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehm, tack! :) Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte direkt vad du sa där, men jag tror att det har något med spindlar att göra ;) Harry Potter-spindlar kanske? Fast bara för informationens skull så kan jag berätta att spindeln jag ritade är den från Sagan om Ringen och egentligen är en sorts demon i spindelskepnad :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.