lördag 15 december 2012

The Hobbit: An unexpected journey (Hobbit: En oväntad resa)


Igår var jag på bio med pappa och såg filmen The Hobbit: An unexpected journey. Jag antar att de flesta vet vad det är för något, men för er som inte vet så kan jag berätta att det är en sorts föregångare till Sagan om ringen - trilogin. Filmen bygger på boken Hobbiten av J. R. R. Tolkien, och den är första delen i en filmtrilogi. Enkelt sagt så handlar den om hobbiten Bilbo Baggers resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug. Detta är alltså första filmen i trilogin, och de två kommande filmerna heter Desolation of smaug (Smaugs ödemark) och There and back again (Bort och hem igen). Okej; nu till vad jag tyckte om filmen.
I love it! Fullständigt fantastiskt! Det är inte ofta jag säger sådana här saker, men ska du välja mellan boken och filmen, ja då ska du välja filmen. Regisören Peter Jackson lyckas inte bara göra ett större äventyr än i boken, han lyckas skapa en helt ny berättelse. Det är så mycket större än den ganska tunna berättelsen i boken, och jag tror att jag äntligen förstår hur de ska kunna göra tre långa filmer av en barnbok på knappt 300 sidor.Från början när jag satt där på bion så kände jag mig nästan lite besviken för det inte kändes som att den var tillräckligt "Sagan om ringen - lik". Här är anledningen till den där lilla, lilla besvikelsen i början: det här är inte Sagan om ringen. Man måste acceptera att det här inte är den, och när man väl har gjort det; ja då är det bara en hel massa mirakel som väntar. Den här berättelsen är inte lika mörk och mystisk som Sagan om ringen, men den är intressant och fantastisk på ett helt annat sätt. Och ni som har läst Ringen-trilogin kommer att känna igen er en hel del. Det som jag tycker är allra bäst är allt det som de har lagt till i filmen som inte ens nämns i boken. Jag tänker inte spoila något för er, men när ni har sett filmen (vilket jag räknar med att ni gör) så kommer ni att förstå vad jag menar. Skådespelarna tycker jag var fantastiska. Många känner man ju igen från Ringen-filmerna, som Ian Mckellen (Gandalf) och Cate Blanchett (Galadriel), men alla de nya tycker jag är fantastiska i sina roller. Jag tycker att Martin Freeman är otroligt bra i rollen som Bilbo, och jag tycker verkligen att han lyckas fånga de känslor som man får av Bilbo på ett väldigt bra sätt. I några scener så tycker jag till och med att han lyckas spela sin roll på ett ganska roligt men ändå trovärdigt sätt. Men den skådespelare och roll som jag tycker de har lyckats framhäva som allra bäst, det är Andy Serkis som Gollum. I Sagan om ringen filmerna lyckades de ju väldigt bra med Gollum och hans två olika sidor, men i den här filmen så tycker jag att de lyckas ännu bättre med den. (Liten spoiler på länken) Jag menar; scenen med Gollum på den här sidan är väl helt oemotståndligt? (Älskar den scenen!) En annan karaktär som jag gillade väldigt mycket och som inte var med i boken var trollkarlen Radagast Brown. Vem kan ogilla honom?     Som jag sa tidigare så älskar jag verkligen alla de där scenerna som inte är med i boken men som ändå anknyter till det som händer i Sagan om ringen och som alla som har sett eller läst de böckerna kommer att förstå och älska. Ännu en grej som jag gillar är att man aldrig får se draken Smaug helt utan bara små skymtar, för det bygger upp förväntningarna inför de kommande filmerna. Även om han inte har en så stor roll i den här första filmen så tror jag att han kommer att bli viktigare i de kommande två. Jag fattar inte hur jag ska kunna klara av att vänta i ett helt år på nästa film, men det kommer helt säkert bli sjukt bra och värt all väntan. Jag måste föresten säga att jag verkligen rekommenderar att se filmen i 3D. Den är nog den bästa 3D-filmen som jag har sett, och den absolut sista scenen är så otroligt bra gjord.

2 kommentarer:

  1. Jag var också och kollade på The Hobbit i fredags. Vi har väääldigt lika åsikter ;D

    SvaraRadera
  2. Jag har tyvärr inte sett den än (D:), men det är verkligen roligt att du tycker den är så bra, då kommer jag ha ännu högre förväntningar av den :)
    Min syrras favoritkaraktär i boken är Radagast, så det var ju bra att han var så rolig :)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.