tisdag 22 januari 2013

Några böcker som jag ser fram väldigt mycket emot att få läsa

Tänka göra en liten lista och berätta lite på några böcker som jag (som rubriken så tydligt säger) väldigt gärna vill läsa och som kommer ut nu under året. De får stå i någon sorts ordning efter när de kommer ut.


  • Snart kommer Berättelser från Engelsfors ut, och GUD vad jag längtar. Det är ett album som innehåller 8 serieberättelser som handlar om karaktärerna från böckerna Cirkeln och Eld och som utspelar sig i Engelsforstrilogins universum. De tre serieskaparna som har skapat albumet tillsammans med författarna kommer att ha egna tolkningar av karaktärerna i sina serier. Albumet kommer ut 20 mars, och jag räknar dagarna.



  • Det ska bli riktigt kul att få läsa tredje delen i bokserien Legenden om Morwhayle som just nu verkar få namnet Dödens stad och som är skriven av Peter Bergting. Syskonen Malda och Arteils äventyr i världen runt staden Morwhayle slutar i den här boken. De tidigare böckerna i serien, Häxmästaren och Demonprinsessan, rekommenderar jag verkligen till alla som gillar äventyr, action och härlig fantasy. En av årets mest efterlängtade böcker faktiskt. Den kommer ut någon gång i maj.

  • Någon gång samtidigt som Dödens stad så kommer Peter Bergtings seriebok Domovoi ut. Eftersom jag läste hans första serieroman The Portent: De dödas rike och gillade den väldigt mycket så ska det bli riktigt spännande att få läsa hans nya serieberättelse. Jag vet inte så mycket om den, men det lär väl göra så att det blir ännu mer spännande att få se hur den är. Den kommer alltså också ut någon gång i maj. UPPDATERING: Nu har Domovoi fått releasedatumet 19 juni, så den kommer alltså inte att komma ut samtidigt som Dödens stad.

  • Någon gång i höst (tror jag) så kommer andra delen i Michelle Pavers nya bokserie Bronsdolken ut. Jag har faktiskt inte en aning om vad boken heter, men jag tror att den kommer att heta The burning shadow (Den brinnande skuggan) på engelska, så vi får väl se vad det blir. Första boken var kanske inte direkt någon favorit, men det ska ändå bli kul att få läsa fortsättningen. Jag vet ju att Michell Paver kan skapa riktigt bra böcker.

  • Och ja, sist men inte minst, så kommer ju den bok som jag längtar tills allra mest. Nyckeln, sista delen i Engelsforstrilogin kommer. Jag fattar inte hur jag ska klara av att vänta så länge på en bok som lär bli en ny "absolut-favorit", men den kommer nog att bli hur bra som helst (jag överdriver inte det minsta). Men först så kommer ju i alla fall Berättelser från Engelsfors, så jag får väl trösta mig med det.
Så, det blev en ganska bra lista tycker jag. Är det några speciella böcker som du ser fram emot att få läsa under det här året?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.