fredag 4 januari 2013

Skogsbarnen - Prolog

Nu, mina vänner, har det blivit dags för mig att skriva mitt hundrade inlägg här på bloggen. Självklart ska det bli något lite extra. Jag tänkte nämligen låta er läsa prologen från mitt bokprojekt Skogsbarnen. Det är kanske inte den version av prologen som skulle kunna finnas boken om den blev utgiven, men det är så den ser ut just nu. Så här kommer den. Mitt hundrade inlägg och starten på en berättelse som ni kanske någon gång får ha i er bokhylla, även om chansen är minimal. Varsågod och läs!

Skogsbarnen - Prolog


Olle såg på den lilla ljuslågan som fladdrade svagt i hans kupade händer. Den gjorde på något sätt att skogen inte kändes fullt lika mörk. Natten var fortfarande lika svart, men lågan värmde på ett sätt som gjorde att han kände sig tryggare. Han lutade sig fram över den och blåste försiktigt, och strax höll han en liten eld i sina händer. En cirkel av ljus spred sig runt honom och sträckte ut sig bland de mörka träden. I ögonvrån såg han hur varelsen ryggade tillbaka från ljuset och in i mörkret igen. Han lutade sig tillbaka mot trädstammen och slöt ögonen. Han hade klarat så många nätter förut, han skulle klara den här också. Han tog ett långt andetag, och blåste ut. Han skulle klara den här natten också. Han var ju van att klara sig själv, han hade ju lärt sig att överleva ensam. Trots det så kändes alla nätter likadana. Lika mörka, lika hotfulla. Men just den här natten kändes på något sätt annorlunda. Han kände på sig att någonting snart skulle hända, om det var bra eller dåligt visste han inte. Han funderade på att klättra upp i ett träd där han var bättre skyddad, men beslöt sig för att låta bli. Tröttheten hade kommit smygande på honom som ett rovdjur, precis som den brukade. En natt på marken kunde väl inte skada. Han kröp ihop intill trädstammen och försökte göra det bekvämt för sig. Han drog upp knäna mot magen och slöt ögonen. Efter en liten stund sov han djupt under granen medans elden fortsatte brinna i hans händer och höll odjuren på avstånd.

Fortsättning följer.....

Så, vad tyckte ni? Tror ni att det skulle kunna utväcklas till en längre berättelse, kanske till och med en bok? Jag hoppas i alla fall på det. Än så länge så har jag skrivit ca 20 A4 sidor, och i berättelsen är det fyra och en tredjedels kapitel, inklusiva prologen, ungefär. Jag vet inte riktigt hur lång berättelsen kommer att bli, men jag har en känsla av att jag kommer skriva klart den, och den enda jag vet är att berättelsen knappt har börjat än. En vacker dag kanske den kan bli utgiven, men än så länge ser "boken" ut så här.....


Och här är en sida under arbete ur Skogsbarnen. Förök gärna att läsa den!

2 kommentarer:

  1. Åh herregud du skriver så bra! :D
    Lycka till med resten!

    SvaraRadera
  2. Jättespännande och fint skrivet! Man vill läsa mer!

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.