torsdag 31 januari 2013

Tag: Happy Bookaholic

Har blivit taggad av Ella. Det här är första gången som jag blir taggad av någon, så det ska bli jättekul att göra det här!

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker? 
Tyvärr så köper jag inte nya böcker så ofta, men en sak som jag gillar med nya böcker (ja, jag vet att det kan låta konstigt) är doften av just den boken. När jag läste Hungerspelen så kände jag faktiskt en tydlig doft (jag kan inte beskriva den) när de var inne på arenan och som verkligen kändes som arenans doft. Det var en häftig känsla! Sen är det ju såklart roligt att få börja läsa den nya boken och få se vad det är för sorts berättelse.

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Oj, jag har faktiskt ingen aning. Inte tillräckligt ofta i alla fall. Som bokbloggare så kan man ju ganska ofta få recensionsexemplar från förlagen, men trots att jag inte ber om speciellt många recex så har det dragit ner ännu mer på mitt bokköpande. Men vi kan väl säga att jag köper en bok varannan månad, ungefär. Fast jag har ju hållit på att läsa Sagan om Ringen - trilogin ett tag nu, och nu när jag har läst ut sista boken (VARFÖR?!? VARFÖR MÅSTE DEN FANTASTISKT UNDERBARA SERIEN TA SLUT?!?) så är jag ganska säker på att jag kommer att börja köpa fler böcker.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du?
Åh, jag vill så gärna säga fysisk bokaffär, men jag väljer faktiskt att köpa böcker via internet. Det känns så roligt när man klickar på "beställ" knappen och vet att den är på väg, och att sedan gå och vänta och kolla om det har kommit något paket i brevlådan minst fyra gånger om dagen, och att sedan hitta ett paket där och slita av kuvertet och hålla boken i handen. Det älskar jag. Fast å andra sidan så kan ju bokaffärer vara bra om man bara ska köpa en bok sådär. Om det inte vore för Bokia så skulle jag kanske aldrig ha läst Percy Jackson, vilket jag är mycket glad att jag gjorde.

4. Har du någon favorit-bokaffär?
Akademibokhandeln eller Bokia? Bokia eller Akademibokhandeln? Det är de enda bokaffärer som finns där jag bor. Jag kan faktiskt inte välja, båda två är superbra.

5. Brukar du förbeställa böcker? 
Faktiskt inte, jag har aldrig gjort det. Men jag ska definitivt förbeställa Legenden om Morhayle: Dödens stad när man kan göra det. Jag går och längtar ihjäl mig efter den hela tiden. (För er som inte visste det eller inte har märkt det så är jag värsta Morwhayle-fanet. Superbra fantasy enligt mig!) Än så länge så kan man bevaka den på internetbokhandlar som Adlibris och Bokus.

6. Har du en månadsbudget för bokinköp, som du inte får överskrida?
Nej. Eftersom jag inte köper böcker så ofta så har jag aldrig behövt någon sådan.

7. Bokköpstopp - är det något för dig?
Samma svar som på förra frågan. Nej, det är det nog inte.

8. Hur stor är din bokönskelisa?
Lagom stor, skulle jag säga. Berättelser från EngelsforsDödens stad (tredje delen i bokserien Legenden om Morwhayle), Domovoi och självklart tredje delen i Engelsforstrilogin, Nyckeln. Det är nog de böckerna som jag ser fram emot mest under det här året.

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU? 
Egentligen så är det nog bara en, om jag ska vara helt ärlig. Dödens stad går jag och länktar efter nästan hela tiden, så jag skulle inte ha något emot att få hålla den i handen nu. De andra tycker jag att det är ganska härligt att få längta efter, och det är ju inte så lång tid tills Berättelser från Engelsfors kommer ut nu.

10. Vem taggar du vidare?
Jag taggar vidare TovaEbba och alla från Bookworm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.