söndag 17 mars 2013

Äntligen ett troll som jag blev nöjd med!

Tänkte bara visa en bild jag ritade igår med en massa sagoväsen i min egen tolkning och som jag blev väldigt nöjd med! Tänkte att det skulle bli en scen i min bok, kanske.

Klicka på bilden för att se den större.

Några vättar, vittror, två nattmaror. Älvor, en enorm jätte i bakrunden och självklart, min egen favorit, ett mosstroll! Min alldeles egen tolkning av de klassiska sagotrollen som sover under stenar och är helt täckta av mossa. Av någon anledning har jag fastnat för dem.
 Den gamla nordiska mytologin är helt klart underskattad, enligt mig. Väldigt intressant att läsa om oknytt på wikipedia och omvandla gamla myter till eget material. Hoppas bara att det blir något av det så småningom!

Har dessutom gjort en alldeles speciell sak med Berättelser från Engelsfors - tema (och då menar jag alldeles speciell!) som jag tänkte visa er på tisdag, dagen innan releasen! Håll utkik!

2 kommentarer:

  1. Å vilken fin bild :D Har faktiskt också ritat troll, jag var inne i en sådan period för typ 2 år sedan :) Blev grymt nöjd med en teckning... vet tyvärr inte vart jag har den nu eftersom jag flyttade och alla mina papper verkar.. ha försvunnit :p Jag gillar dom små sakerna... antar att det skulle kunna vara vättar... eller vittror... vänta är inte vittror sådana som finns på Ronja Rövardotter?.... e jag vet inte jag är inte så bra på sådant xD Snygg bild i alla fall, du borde göra fler och lägga upp :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt ritat! Härlig stämning i bilden!

    När jag såg den här bilden kom jag direkt att tänka på det så kallade "Patterson footage", den mest berömda filmen av Bigfoot som någonsin tagits. Det är en gammal super 8 film från 60 -talet (tror jag) som visar hur bigfoot är ute och strövar i skogen. Filmen ska ha tagits av en jägare har jag för mig. Hur som helst, den är med största sannolikhet fejk. Även om jag vill att bigfoot ska finnas så tror jag tyvärr inte att han gör det.

    I filmen av bigfoot finns det en speciell bild där bigfoot är mitt i ett steg och vänder sig mot kameran. Just den bilden påminner jättemycket om ditt troll!

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/Smalfut.jpg

    Själva filmen kan du hitta här:

    http://www.youtube.com/watch?v=lOxuRIfFs0w

    Fast filmen nog är fejk, så blir jag alltid lite pirrig när jag ser den. Tänk om liksom ...

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.