måndag 10 juni 2013

Sommarläsningstaggen

Tack så mycket Ebba som har taggat mig till att göra den här! :) Jag vet att jag har flera andra saker jag blivit taggade på som jag egentligen borde ha gjort, men jag har faktiskt inte orkat så nu kör jag på den här!

1. Vilka 5 böcker måste du läsa i sommar?
Jag har bestämt mig sedan länge att jag ska läsa om Hobbiten och Sagan om Ringen - trilogin av J. R. R. Tolkien innan sommarlovet är slut. En anledning är att senaste gången jag läste de böckerna så tog det jättelång tid, så nu har jag bestämt mig att jag ska klara det på lovet. Sen är det ju så att det är mina absoluta favoritböcker också, och de är helt klart värda att läsa om många gånger! Jag måste också minska på min hög med olästa böcker, och en bok som ska bli väldigt rolig att läsa där är Skuggan av Petrus Dahlin och Lars Johansson.

2. Vilken bok är du egentligen inte sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Kanske Anna dressed in blood av Kendare Blake. Egentligen tror jag att den är väldigt bra, men av någon anledning verkar jag alltid skjuta upp på att läsa den.

3. Var är bästa stället att läsa på i sommar?
Jag gillar att läsa på stranden. Ligga och sola och läsa en bra bok, och sen gå och bada. Det är nog mitt favoritställe (men förmodligen kommer jag sitta mer i soffan än på stranden, tyvärr).

4. Handen på hjätat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Som sagt, förmodligen i soffan. Fast nu har jag precis flyttat, så jag kanske ordnar till någon egen liten läshörna i mitt nya rum eller någonstans på den nya gården i solen. Det är nog ganska troligt. Och på soffan på verandan sitter jag redan massor och läser.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Oj, det var faktiskt svårt. Eftersom jag inte vet riktigt vilka jag ska läsa så är det svårt. Men om det får vara någon jag vet att jag ska läsa så blir det nog Ringens brödraskap eller Konungens återkomst av J. R. R. Tolkien. Jag kan inte välja, men båda är fantastiska.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Ehm, jag är inte så säker att jag har någon speciell sommarbok. *Kilar iväg till bokhyllan och kollar*. Nepp, jag har faktisk ingen speciell sommarbok som jag kan rekomendera. För mig blir typ alla böcker jag läser på sommarlovet automatiskt sommarböcker.... Men Fel grav och andra berättelser av Kelly Link är perfekt att ha med sig på resor. Flera underbart fantasifyllda berättelser att läsa!

7. Strand eller hängmatta?
Jag gillar både strand och hängmatta. Det är så härligt att ligga i skuggan i hängmattan under några träd, men det var väldigt länge sedan jag läste i en hängmatta. Så det får bli stranden, av samma anledningar som jag skrev förut.

8. Deckare eller roman?
Roman, helt klart. Av någon anledning är jag inte förtjust i deckare alls (förutom Sherlock Holmes då...) Romaner däremot är ju bäst, särskilt om det är fantasy i den! Fast i sommar tror jag att jag ska testa läsa lite annat än fantasy.

9. Favoritgenre?
Fantasyyyy (med lite musikalisk klang). Nej men allvarligt, jag älskar fantasy, och science fiction. Det är så härligt att få komma in i en annan värld ett tag där vad som helst kan hända!

10. Tagga 3 andra!
Elisabeth
Mimmi
Liv

Jag får alltså sommarlov om 3 dagar. Det här lovet ska jag läsa många bra böcker!

2 kommentarer:

  1. NU så har jag äntligen gjort Sommarläsningstaggen, kommer dock lägga ut den imorgon först men nu vet du det iallafall! :)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.