söndag 19 oktober 2014

Doctor Who: The Silent Stars Go By

Boken som recenseras i det här inlägget är baserad på TV-serien Doctor Who.


Av Dan Abnett.
281 sidor.
Den här utgåvan av boken ingår i The Doctor Who 50th Anniversary Collection.

Handling: Den elfte Doktorn ska ta med Rory och Amy hem till Leadworth för Jul, men hamnar istället på planeten Hereafter. Människorna som lever där kämpar sig igenom den hårda vintern, men mystiska varelser har siktats i skogarna, och någonting är på gång. Vad är det för stjärnor som rör sig över himlen på nätterna?

Omdöme: Det här var den första Doctor Who - boken jag läste. Egentligen är det väl mest ett sätt att göra reklam för tv-serien, men trots det har det en riktig, bra story.
 Det var en annorlunda känsla att läsa om karaktärer man är så van att se på skärmen, eftersom man plötsligt behövde föreställa sig dem i huvudet. Och även om alla repliker kanske inte kändes som något Doktorn, Amy och Rory skulle säga i serien så var författaren väldigt trogen karaktärerna. (Det fanns i alla fall en replik som fick mig att börja skratta, vilket alltid är ett plus.) Det var också ovant att plötsligt gå in i karaktärernas huvuden och läsa hur de tänkte, men också väldigt intressant.
 Det jag är mest imponerad av hos boken är världsbygganden. Hereafter känns väldigt trovärdigt, som något som faktiskt skulle kunna hända om några tusen år (i en alternativ sci-fi värld). En sak jag gillar med Doctor Who är tanken att människor sprider ut sig över universum, och den här boken hanterade det temat väldigt bra.
 Storyn var väl kanske inte riktigt lika imponerande. Det var lite för mycket springande från monster och lite för lite handling, även om The Ice Warriors var väldigt intressanta fiender. Närmare slutet av boken kom det dock mer än en plottwist som gjorde det hela otroligt intressant, och de sista 50 sidorna vägde helt klart upp resten av boken.
 Kort och gott: en spännande, originell bok som bygger på tv-serien och som helt klart är värd att läsa.

The Silent Stars Go By kan beställas från bland annat Adlibris eller Bokus. (Länkarna leder till olika utgåvor av boken.)

Jag kommer förmodligen lägga upp i alla fall en till recension av någon Doctor Who - bok, men säg gärna till om ni vill se fler sådana här recensioner :)

3 kommentarer:

  1. Jag har taggat dig: http://dolasbokblogg.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-bloggers-award.html

    Du får göra den om du vill! (Och kanske ändra till Brotherhood också)

    SvaraRadera
  2. Har också taggat dig: http://mittimellan-ella.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-bloggers-award.html :D

    SvaraRadera
  3. Svar: Haha det är vad jag planerar hittills xD (Är säker på att din engelska är helt okej :3)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.