tisdag 4 november 2014

Sister-/Brotherhood of the World Bloggers Award

Tack Vilma som taggade mig att göra det här (och som föreslog att jag ändrade till "Brotherhood" också ;) )



Som nominerad ska man: 

1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Bloggers Award-loggan i inlägget. (Tycker fortfarande de kunde ha lagt till ett "Brother" där någonstans.)
3. Svara på de 10 frågor som du fått.
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor.

De frågor jag fick:

1. Om du skulle få välja en karaktär du skulle leva resten av livet med och en karaktär du skulle vara BFF med, vilka skulle det då bli? (Behöver inte vara från samma bok/serie.)
Min BFF-karaktär skulle nog få bli Arya Stark från Game of Thrones, bara för att hon är så cool. Dessutom är det mindre chans att bli dödad i sömnen om hon faktiskt är ens kompis.
Den andra frågan var svårare. Hmm... Ska det vara en kompis man ska leva resten av livet med väljer jag Ulv från Vargbröder. Visst, det är en varg, men kunde man prata vargspråket hade det inte varit så illa. Om de ska vara en karaktär man ska leva med som ett par i resten av livet så blir det nog (det här tog lång tid att komma på, bara så ni vet) Hazel Grace Lancaster från The Fault In Our Stars.

2. En bok du önskar att du INTE hade läst?
Maze Runner av James Dashner. Jag har inte recenserat den, men så här tyckte jag om den: Författaren hade en chans att göra en riktigt bra story av en riktigt bra idé, men han sumpade den. Karaktärerna har ingen personlighet. Det känns som om författaren har behövt tvinga dem att göra saker. Sådär.

3. Vart vill du helst sitta och läsa nu i höstmörkret?
I någon soffa kanske? Jag har inte direkt något speciellt läsställe, så det spelar inte så stor roll :)

4. En bokpryl du inte skulle kunna leva utan?
Jag känner att jag skulle klara mig ganska bra utan de flesta av mina böcker. (Förlåt, Tolkien!) Dock har jag ett bokmärke som jag fick av min lillebrorsa för några år sedan som jag verkligen inte skulle vilja tappa bort.

5. Nästa bok på din att-läsa-lista?
Hoppas på att få Det Oändliga Havet av Rick Yancey snart, så den ska bli kul att läsa :) Sen måste jag verkligen ta och köpa The Blood of Olympus av Rick Riordan!

6. Finaste omslaget i din bokhylla?
Läste precis ut Anna Dressed in Blood av Kendare Blake, och jag tycker att det omslaget är otroligt stämningsfullt! Sedan gillar jag också omslaget till The Red Pyramid av Rick Riordan. Och The Fault In Our Stars behöver jag väl inte ens nämna?
7. Vilken bok kommer du ihåg att du läste när du var liten?
Vargbröder-serien av Michelle Paver. Man kan tycka att det borde ha varit Harry Potter, men Vargbröder är och kommer alltid att vara mitt starkaste läsminne som liten.

8. Om någon frågade dig vilken bok som borde filmatiseras här näst, vilken bok skulle du då säga?
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn ska ju redan bli film, så den kan jag ju inte säga... Men jag hoppas verkligen att det går tillräckligt bra för den svenska Cirkeln-filmen så att Eld  och Nyckeln också blir filmade!

9. Vilket/vilket bokcitat kommer du alltid att minnas?
"You shall not pass!" från The Fellowship of the Ring. (Det finns i boken också, jag lovar!)
"I am glad you are here with me. Here at the end of all things, Sam" från The Return of the King.
"I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once" från The Fault In Our Stars.
Jag skulle kunna citera hela Sagan om Ringen, men det skulle ta lite för mycket plats :)

10. Standardfråga: vad är det bästa med att bokblogga?
Nästan vilken annan gång som helst skulle jag säga att det är att lära känna andra bokintresserade, men just nu svarar jag så här: jag är inte aktiv på den här bloggen (enligt mig själv), så därför är det jättekul att det faktiskt finns människor som läser det jag skriver, när jag väl skriver, och som verkar tycka att det är bra. Det betyder mer än vad man kan tro när någon säger att det man skrivit är bra. Det är någonting som verkligen gör det kul att fortsätta blogga!

Och så frågorna från Ella som också nominerat mig:

1. Om du bara hade fått träffa en karaktär från en bok/film/serie i verkligheten, vem hade du valt?
Jag får väl säga Bilbo Baggins. Det känns som om han skulle ha en del intressanta historier att berätta :)

2. I vilken bok/serie/films fiktiva värld hade du velat leva?
Tolkiens Middle-Earth helt klart. Jag tror inte ens att jag behöver utveckla svaret ;)

3. Vilket är det bästa äventyret du varit på?
Bra fråga, fast det blir nog inte särskilt roligt svar ;) Det blir förmodligen någon gång när jag "utforskat" byn som jag bodde i förut. Kan verkligen inte komma på någon annan sorts äventyr som jag varit på.

4. Vad ser du mest fram emot just nu?
Att få en bok (helst flera) utgiven och bli författare, kanske? Det finns så mycket man skulle kunna svara på den här frågan.

5. (Det här är ungefär samma fråga som Elviras första, så jag hoppar över den nu.)

6. Vilken bok skulle du vilja läsa för första gången igen (om du bara fick välja en)?
Det hade varit riktigt speciellt att få uppleva samma känsla som när jag läste Vargbröder första gången, igen. Annars hade det varit kul att ha läst Cirkeln utan att veta hur det skulle gå för karaktärerna. (Jag är riktigt bra på att spoila viktiga grejer i böcker och tv-serier för mig själv.)

7. Vilken bok har berört dig allra mest?
Efter att jag läste ut Mockingjay befann jag mig i någon sorts chocktillstånd där jag bara kunde stirra omkring. Jag tror att det är svaret på frågan.

8. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
En perfekt dag skulle behöva bestå av så många olika orelaterade saker som skulle vara eller gå bra, så det är svårt att pussla ihop allt i huvudet bara sådär. Lite tråkigt svar kanske, men om jag ska ta frågan på allvar blir det så :)

9. Vilket är ditt favoritminne från den senaste veckan?
Spoilers! (Ja, jag citerade River Song från Doctor Who.)

10. Vilken bok har hållit dig uppe längst bara för att du inte kunde sluta läsa?
Striden om Olympen (den sista Percy Jackson-boken) är den enda bok jag kan komma ihåg som verkligen var en "bara ett kapitel till"-upplevelse. Alltså: det GICK inte att sluta läsa!

Mina nomineringar:
Jag har ärligt talat dålig koll på bokbloggar (och jag ska föreställa en bokbloggare själv ... förlåt, alla bokbloggare där ute!), så jag taggar de jag hittar som inte har gjort den här :)


De nominerades frågor:
1. Bästa plot-twist/oväntade händelse i någon bok? Spoilervarna gärna!
2. Den scen i någon bok som lockat fram starkast känslor hos dig? Återigen, spoilervarna!
3. Om du själv skulle skriva en bok, vad skulle den handla om/ha för tema?
4. Vilken är din absoluta favoritbok, och varför?
5. Kollar du på några bok-relaterade TV-serier? Vilka?
6. Vilken bok ser du fram emot att läsa mest just nu?

Ni får bara de frågorna, förlåt ;) Jag orkade/kunde inte komma på några fler... 

4 kommentarer:

  1. Jag ändrade till Siblinghood på min blogg, orkade till o med göra om loggan (men jag orkade inte tagga tio andra, fast det var en annan dag) XD
    Jag fastnade aldrig för omslaget till Förr eller senare exploderar jag, jag kanske har dålig smak ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siblinghood lät ju lite bättre, önskar jag kommit på det ;)
      Personligen gillar jag det engelska TFIOS omslaget, bara för att jag tycker att det har en så härlig stämning. Det svenska omslaget gillar jag kanske inte lika mycket, men det är ju skickligt gjort eftersom alla saker har en egen koppling till boken. Dessutom är det John Greens favoritomslag till boken ;)

      Radera
  2. Hej gullungen! Klart jag ska göra taggen

    SvaraRadera
  3. Kull att se ett inlägg här igen :)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.