onsdag 11 juli 2012

"Fatta eld" av Suzanne Collins


Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 318
Originalets titel: Catching Fire
Serie: Hungerspelen - trilogin 2
(OBS! DEN HÄR RECENSIONEN INNEHÅLLER SPOILERS FÖR FÖRSTA BOKEN I SERIEN "HUNGERSPELEN". SÅ SNÄLLA, LÄS INTE DET HÄR INNAN DU HAR LÄST FÖRSTA BOKEN)

"-Jag har ett problem, miss Everdeen, säger President Snow. -Det problemet uppstod i samma ögonblick som ni tog fram de där giftiga bären inne på arenan."

Katniss Everdeen, flickan det slog gnistor om, har överlevt Hungerspelen. Genom att trotsa regimen. Den omedvetna, rebeliska handlingen har gett mod till rebellerna i distrikten. Mod för att starta ett nytt uppror. Regimen kan inte tillåta det, de måste lugna ner folket för att förhindra upproret. Därför får Katniss, upprorsansiktet, i uppdrag att lugna ner folket i distrikten under sin segerturné tillsammans med sin segerkamrat och låtsade stora kärlek Peeta. Men frågan är, räcker det för att göra regimen nöjd? Och snart är det dags för ett nytt hungerspel. 75-års jubileumet, en kvartsekelkuvning, där regimen har en extra obehaglig överraskning till folket.

Det är så knäppt ibland hur sjukt bra böcker kan vara ibland. Den här boken är inte ett undantag, snarare en förebild. Det är en väldigt bra uppföljare till första boken, även om jag tycker att den första var lite bättre. Det är en sak som händer i boken (kan inte säga vad det är för då spoilar jag jättemycket för dig) som jag tyckte var lite segt och orkade inte fortsätta läsa direkt. Men när jag väl gjorde det så var den jättebra. De här böckerna är de bästa jag har läst. Alla borde läsa dem!!!

Du kan beställa den här boken på Adlibris här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.