måndag 16 juli 2012

"Revolt" av Suzanne Collins

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 329
Originalets titel: Mockingjay
(OBS! DEN HÄR RECENSIONEN INNEHÅLLER SPOILERS FÖR DE TVÅ FÖRSTA BÖCKERNA I "HUNGERSPELEN-TRILOGIN". LÄS DE TVÅ FÖRSTA BÖCKERNA INNAN DU LÄSER DEN HÄR RECENSIONEN!)

"Jag stirrar ner på mina skor och ser ett tunt av lager aska landa på det slitna lädret. Här stod sängen som jag delade med min syster Prim. Därborta stod köksbordet. Det var högen med svartbrända tegelstenar efter den nedrasade skorstenen som visade mig var huset hade stått. Hur skulle jag annars ha kunnat hitta rätt i detta gråa hav? "

Det enda som finns kvar av Distrikt 12 är aska. Efter att Katniss lyckades fly från arenan så har upproret startat och regimen har bombat sönder hennes hem. Katniss bor nu i Distrikt 13 och Peeta är fången i huvudstaden. Rebellernas ledare vill att Katniss ska ta på sig rollen som upprorets ledare, de vill att hon ska ta på sig rollen som Härmskrikan.

Det är med blandade känslor som man läser slutet i den bästa böckerna som jag någonsin läst. Det är sorgligt att allt är slut, men de här böckerna kommer alltid att leva kvar i som något speciellt mitt hjärta. När jag läser början av slutet så gråter jag, både för att det är slut och för många andra saker. Det är helt fantastiskt hur en bok kan locka fram så starka känslor enbart med hjälp av ord. Suzanne Collins, Tack för att du skapade denna fantastiska berättelse. Hungerspelen är och förblir ett mästerverk.

Du kan beställa detta fantastiska mästervärk från Adlibris här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.