måndag 3 september 2012

Jag ska få mitt första recex :)

Hej! För några dagar sen skickade jag ett mejl till bokförlaget raben & sjögren och frågade om de brukar dela ut recensionsex till bokbloggare, och i så fall om de skulle vilja skicka boken "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn" till mig. Och idag när jag kom hem från skolan så är det första jag gör att kolla min mejl, och där ser jag att jag ska få mitt första recex. Jag tycker att det ska bli jättekul, både för att det är en bok som jag har velat läsa och för att det ska bli kul att få ett recex. För er som inte vet vad ett recensionsexemlar är så ska jag berätta det lite enkelt nu. Ett recex är en bok som en journalist (och nu även bokbloggare) kan få från ett bokförlag för att få recensera den och oftast göra lite reklam för företaget. För att få ett recex så måste man först mejla bokförlaget och berätta lite kortfattat vem man är, vart man kommer ifrån (alltså bokbloggen eller tidningen), och vad det är för bok som man vill ha. Det är viktigt att vara trevlig i sitt mejl. En grej som jag har sett att många personer har frågat är om det är gratis att få recex. Och ja, att få recensionsexemplar är helt gratis. Vissa kända bokbloggar(e) kan ibland få recensionsex från bokförlag utan att ha skickat efter dem. Men det ska bli jättekul att få min bok :)

2 kommentarer:

  1. Kommer ihåg hur jag kände mig när jag fick mitt första recex! Var superkul, för att det kändes som om bloggen verkligen var uppskattad, typ ;)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.