tisdag 2 oktober 2012

Hemma från bokmässan 2012 :) Del 2

Lördag
På lördag morgon så hade jag blivit inbjuden till ett frukostsamtal med en författare som heter Janne Teller (som bland annat har skrivit Intet). Det var bara tio personer (tror jag): jag och några andra vuxna som antingen var bloggare eller journalister. Janne Teller pratade mest om Intet, och vi fick ställa frågor om boken och diskutera den med henne. Egentligen pratar hon danska, men jag förstod nästan ingenting av det hon sa då så jag bad om att vi kunde prata engelska. Jag frågade bland annat hur länge det tog för henne att skriva boken, och jag tror att hon svarade två månader (vilket jag tycker gick ganska fort). Här kommer en bild från frukostsamtalet:

Vi redan köpt biljetter dagen innan, så då kunde vi gå in direkt. Jag hade inte bokat in några program förrän framåt tolv, så jag gick bara runt och kollade på alla böcker. Fast det första jag gjorde var att gå på ett bloggmingel (eller hur man ska säga). På vägen dit så träffade jag Mimmi. Men det där bloggminglet var ju tyvärr inte så mycket (tyckte jag). Det var bara ett litet rum med lite människor i (ingen som jag kände igen) och ett bord med böcker. Det som var bra var väl att man kunde få en bok från bordet om det fanns något som man var intresserad av. Jag tog en bok som hette I dödsskuggans land, men det kommer nog ta ett ganska (jätte) långt tag innan jag läser den. Sen så gick jag som sagt runt och kollade på böcker (förvånad?). Det första programmet jag hade planerat in var en intervju med Michell Paver, Vargbröder-författaren ni vet. Det var väldigt kul att lyssna på henne. Hon berättade bland annat om hur hon har skrivit Vargbröder och den nya bokserien Bronsdolken. Det är så häftigt att hon har simmat med delfiner och fått träffat vargar och gjort massor av häftiga saker för att få veta hur det verkligen känns innan hon skriver det i boken. Hon har faktiskt varit på en älgfarm rätt nära där jag bor inför skrivandet av fjärde Vargbröder boken, Jagad av klanerna. Efter intervjun så kunde man köpa bronsdolken och få den singnerad, så självklart gjorde jag det. Det var hur häftigt som helst att få stå där framför henne och till och med få prata lite med henne. Hon kändes som världens trevligaste person och jag skulle jättegärna ha pratat med henne hur länge som helst. Tyvärr så gick ju inte det, men jag fick i alla fall ta ett kort på oss två tillsammans:

Det var nog det häftigaste jag någonsin varit med om. Jag började darra i hela kroppen efteråt.

Efter det så skulle jag egentligen ha gått på ett till program med henne, men eftersom jag var ganska trött och hade lyssnat på henne på fredagen också så lät jag bli. Men när klockan närmade sig två så började jag gå mot ett program som jag verkligen hade sett fram emot. Det var nämligen ett bokbloggarsamtal mellan olika bokbloggare. Två av dem som var med var Tova och Elisabeth. Det var väldigt kul att lyssna på när de pratade om olika böcker och om bokbloggande. En sak som jag tycker var ganska roligt var när hon som intervjuade bokbloggarna frågade om det bara var tjejer som bokbloggade så sa Elisabeth såhär: "Ja, jag känner bara en kille som bokbloggar och han sitter där." Det var kul och jag satt och vinkade lite :). Jag träffade också Ebba och stod och pratade med henne en liten stund. Det var väldigt roligt alltihop :) Jag gjorde inte så mycket mer den dagen, gick mest runt och lyssnade på några författare. Men kort sagt så var det nog den bästa dagen i mitt liv.

1 kommentar:

  1. Åh vad avundsjuk jag blir nu, tänk att få träffa Michelle Paver, hon är en av mina absoluta favoritförfattare. Vilken lyckost du är ;)

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.