onsdag 31 oktober 2012

Världens mysigaste kortfilm och några bilder av Shaun Tan

Just nu håller jag ju på att läsa Pretty Monsters av Kelly Link, och en grej som jag glömde att skriva om i recensionen av Askungeleken i går var de underbara illustrationerna av Shaun Tan. Många kanske inte vet vem Shaun Tan är (det gjorde inte jag heller före jag hörde talas om Pretty Monsters), men han har ritat fantastiskt snygga bilder till varje novell i boken. Han har fått en massa priser och sånt, och ett pris fick han för bästa kortfilm 2011. Den heter The lost thing, och jag tror att det var en bok från början (tror att den finns på svenska också, och att den då heter Borttappad). När jag såg den filmen för några dagar sen så tänkte jag bara: Åh vilken underbar film! Jag älskar den verkligen. Den måste ju typ vara världens mysigaste video. Kolla själv:

Jag tror att Shaun Tan är från Spanien (eller var det Italien?), så texten är väl på nått av de språken. Man kanske måste kunna lite engelska för att förstå vad de säger, annars så är den ju underbar ändå. Jag vet att jag har sagt det här några gånger nu, men jag älskar verkligen den här filmen.

Jag kan ju visa min favoritbild från Askungeleken också. Det är ju flera stycken bilder, men några gillar jag ju mer än andra. När jag läste boken så ville jag ha bilderna som lite överraskningar, så om du tänker läsa boken och inte vill veta hur bilderna ser ut så kan du ju sluta läsa här. 

Den bilden som jag gillar allra mest är nog den här till vänster.
Det är illustrationen till titelnovellen, alltså Askungeleken. Egentligen så har inte bilden speciellt mycket med novellen att göra, vilket är synd för jag gillar varulvar, men den är ju sjukt snygg! Eller vad säger du?

En annan bild som jag gillar väldigt mycket är den till Kommendanten från Abal. Jag gillar inte den lika mycket som en andra, men den är ju också riktigt snygg (vilket alla illustrationer är, enligt mig). Den här bilden har ju lite mer med novellen att göra än vad den andra har, vilket du vet om du läste min recension.

(Om du vill se bilderna lite större så borde du kunna klicka på bilderna.)

Jag kan tänka mig att Shaun Tan har fått ganska mycket frihet när han ritade de här bilderna, vilket jag tycker är riktigt bra. Jag gillar skarpt hur han lyckas kombinera olika delar av historierna till så bra bilder; bilden till Söta monster speglar ju inte direkt exakt vad som händer, men är väldigt bra ändå.

Om du inte har läst min recension av Askungeleken så får du väldigt gärna göra det, och om du vill så kan du ju köpa den från till exempel Adlibris eller Bokus.

2 kommentarer:

  1. Sv: Jag vet inte riktigt eftersom att en person som är med i Tankeläsaren är med i även denna, fast som en yngre version. Men jo, de två första böckerna är väldigt fristående så jag tror inte att det spelar någon roll om du läser denna boken först! ;)

    SvaraRadera
  2. Hej! Shaun Tan är inte från verken Spanien eller Italien. Han är född i Australien. Tan hade även ett finger med i Pixar's WALL-E.
    Hans hemsida hitta du här: http://www.shauntan.net/

    /Terese

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.