onsdag 14 november 2012

En ny utmaning: Titelbyte

Jag har ju inte gjort så många utmaningar här på bloggen, men nu tänkte jag hitta på en egen. Jag hoppas att det i alla fall är någon som vill göra den (och om ni gör den så får ni jättegärna länka till erat inlägg). Om ni läste inläggsrubriken (vilket jag antar att ni gjorde) så kanske ni har fått en liten föraning om vad det handlar om, men jag tar och berättar ändå. Så här tänker jag mig att du kan göra den här utmaningen:

Bestäm dig för en bok eller bokserie, hur många böcker du väljer spelar ingen roll. Nu ska du ta titeln på boken/böckerna och byta ut den mot en egen titel. Du behöver inte byta ut alla ord i titeln, men du får inte heller kopiera den. Du får inte heller översätta originaltiteln och använda den. Du får bestämma flera titlar om du vill. Och det kan ju vara smart att välja ett namn som har något att göra med boken/böckerna. Sedan ska du skriva vilken titel som du har bytt ut, och såklart din egen titel. Svårare än så är det inte. Så vad väntar du på? Kör igång!

Jag hoppas att det var lätt att förstå instruktionerna, och om det inte var det så kan ni ju se hur jag har gjort utmaningen här nere. Eftersom jag vill ta några böcker som många känner till och som dessutom blir en liten utmaning för mig så har jag bestämt mig för att göra så här:

Jag ska byta namn på alla sju böckerna i Harry Potter - serien av J. K. Rowling.

1. Den första boken, "Harry Potter och de vises sten", ska jag börja med att byta namn på. Det namnet som jag tänker ge till den boken är: "Pojken som överlevde".

2. Den andra boken, "Harry Potter och hemligheternas kammare", har jag varit lite osäker på och haft svårt att komma på idéer till, men nu har jag kommit på ett namn som jag är ganska nöjd med. Mitt namn på denna bok är: "Slytherins hemlighet".

3. Ett ord: idétorka. Allvarligt, jag tycker att det är jättesvårt att komma på ett alternativt namn till den tredje boken: "Harry Potter och fången från Azkaban". Jag har absolut ingen aning. "Fången från Azkaban" är ju världens bästa titel på den boken. Men jag har bestämt mig för att jag måste svara och inte göra det så lätt för mig, så få se nu.....  (Många minuters grubbling)..... (fortfarande inga idéer)...... Okej, här kommer ett nästan okej svar från mig: "Besökarna från Azkaban"......

4. Den fjärde boken, "Harry Potter och den flammande bägaren", har jag bestämt mig för att döpa om till: "Den magiska trekampen".

5. Den femte boken, "Harry Potter och Fenixorden", har jag jättesvårt att komma på idéer till. Så jag ger flera stycken alternativ. Kanske "Harry Potter och Dumbledores armé" eller "Mörkrets herres återkomst". Tycker ni att någon av dem är bra eller har ni egna förslag?

6. Den sjätte boken alltså; "Harry Potter och halvblodsprinsen". Kanske blir lite lättare. Kanske. En idé som jag kom på nu (till slut) är "De sista försvaren". Inte så bra, men det bästa jag kunde komma på.

7. Och till slut har det blivit dags för den sjunde och sista boken i serien: "Harry Potter och Dödsrelikerna". Det här är formodligen den lättaste för mig, och jag blir till och med väldigt nöjd med den. Mitt nya namn på denna bok är: "Harry Potter och de sju själarna".

Så gick den utmaningen till. Hoppas att någon där ute tyckte att den var bra. Om ni vill göra den så får ni ju självklart göra med Harry Potter - böckerna om ni vill. Förresten så är J. K. Rowlings hela namn Joanne Kathleen Rowling.

5 kommentarer:

  1. Jättekul utmaning! Kommer nog göra den i helgen (eller ikväll, om jag känner för det ;))

    SvaraRadera
  2. Jätte rolig utmaning!
    Ska göra det på min blogg, tror jag :D.

    SvaraRadera
  3. Åh, jättebra idé! :D Väldigt svår bara... Men ska absolut göra den :)

    SvaraRadera
  4. Hm svår utmaning, men skall försöka.

    SvaraRadera
  5. Roliga omnämningar, passar bra till böckerna :) Håller med, trean var en klurig än. Tänker typ att på engelska skulle den kunna heta "Something wicked this way comes" men det går ju inte på svenska för då skulle det låta sjukt löjligt. Kanske "Dementorernas fånge"

    Jag provade med en av mina böcker "Becoming Bindy McKenzie" av Jaclyn Moriarty. Svårt. Tillslut kom jag fram till "The complete guide on how to become an obnoxious nerd"

    Kul utmaning :)
    /Emilie

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.