måndag 12 november 2012

Ny bokserie av Suzanne Collins

När jag var inne på Bonnier Carlsens hemsida för någon dag sen så kollade jag lite på böcker som ska komma. Jag gick in på 9 - 12 år, och högst upp på sidan så såg jag en rolig nyhet. Jo, den femte maj nästa år så kommer förlaget att ge ut två böcker av Suzanne Collins, författaren till Hungerspelen. Båda böckerna ingår i samma serie, "Gregor" eller "Profetian om Bane" som på engelska heter "The Underland Chronicles". Det här står om första boken, Gregor från Ovanjord på hemsidan:




"Från "Hungerspelen" till en okänd värld under New York


Gregor från Ovanjord är den första av fem delar i en fängslande fantasyserie ("The Underland Chronicles") av Suzanne Collins, författaren till supersuccén "Hungerspelen". Fantasi, spänning, äventyr, humor och starka känslor är ingredienserna i denna underbara sträckläsningsbok.

När Gregor ska passa sin tvååriga lillasyster Boots försvinner hon genom en öppning i tvättstugan. Gregor kastar sig efter och faller … och faller. Slutligen hamnar han i Underjord, som befolkas av stora råttor, spindlar, kackerlackor och bleka människor med lila ögon. En värld som - visar det sig - bara har väntat på att syskonparet ska komma. Gregor är nämligen omnämnd som krigare i en gammal profetia och Boots är prinsessan som alla kackerlackor dyrkar.

I det mörka, främmande landet råder fiendskap mellan de olika invånarna. Ett krig är nära förestående. Underjords öde vilar helt i syskonparets händer, men Gregor har bara en önskan: att ta sig hem. När han får reda på att hans försvunna pappa sitter fängslad i Underjord ändrar han sig dock och ger sig rakt in i ett svindlande farligt äventyr.

En fantasyserie för Collins-fantaster."

Jag vet att jag har hört talas om den här serien förut. Jag är ganska säker på att det var när jag kollade på allt extramaterial i Hungerspelen - filmen som de nämnde den. Den är skriven före Hungerspelen, och vad jag har förstått så var den inte jättekänd. Men den lär väl få en del uppmärksamhet nu när Hungerspelen är så populär. Den verkar faktiskt rätt så spännande, tycker jag. Det blir väl svårt att få den lika populär som Hungerspelen, eller ens i närheten, men den kommer nog få ganska mycket uppmärksamhet eftersom Suzanne Collins är ett ganska känt namn nu. Och jag tänker absolut läsa den.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att hon skriver en serie till! :) Men du har nog rätt i att den inte kommer mäta sig med "Hungerspelen."

    SvaraRadera
  2. Kul. Det visste jag inte. (Tokgillar hungerspelen). Du får kolla in min blogg idag, för jag nämner dig. :) http://vadvilljagtjuva.blogspot.se/2012/11/kultur-i-vasts-barnboksdagpeter-bergting.html

    SvaraRadera
  3. Svar: Tack tack tack tack tack!!!! (Multiplicera med oändlighetstecken :))

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.