onsdag 5 december 2012

En förkortad variant av en ganska lång enkät

Det finns en enkät som jag sett många bokbloggare göra nu på sistone, och egentligen tänkte jag också göra den. Men nu (efter att den halvfärdiga enkäten legat som ett utkast i en vecka) så har jag insett att jag inte kommer orka att fylla i hela den, så jag tänkte bara ta de frågorna som jag tycker mest om och göra en liten minienkät av dem. Jag tror nog att det blir mycket bättre än om jag skulle ha gjort hela enkäten <[^_^]>


Du kastas in i Hungerspelen och blir en av de 24 deltagarna som ska slåss för livet. Du är inte helt förtjust i idén och det finns ett sätt att rädda dig! Du kan välja att hångla med Haymitch, Effie eller president Snow för att slippa! Vem väljer du?

Effie.
Behöver jag förklara alla andledningar varför?


Din familj har äntligen gått med på att ge dig ett husdjur, 10 år försent! Det finns bara ett krav – djuret måste vara taget från en bok. Vilket fiktivt djur tar du hand om?

Det första jag kom att tänka på är draken Gorgobestor från Legenden om Morwhayle, men han skulle nog inte få plats i mitt rum (plus att om han inte gillade mig så skulle jag nog få en del problem med eldsvådor eller avsaknad av kroppsdelar). Men att ha vargen Ulv från Vargbröder som husdjur, det skulle inte vara så illa. Och det hade varit rätt häftigt att ha en pegas från Halvblodslägret (Percy Jackson) också.


Top model kommer till din skola/ ditt jobb och söker efter nya deltagare. Men du är sjuk och de ber dig skickat ett bokomslag där tjejen/killen på framsidan ser lite ut som dig. Vilken väljer du?
The Hunger Games
(Top model? Vad är det?) Okej, det enda bokomslaget med någon som liknar mig litegrann är ett av de engelska omslagen till Hungerspelen. Killen på omslaget (som jag tror är Peeta) liknar mig faktiskt ganska mycket.
En ond häxa kommer in till ditt rum och trollar in dig i boken du för tillfället läser i. Vilken bok fastnar du i för evigt och vad tycker du om det?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle tycka om att bli fast i Engelsfors (Cirkeln) för alltid. Visst, det hade varit rätt häftigt att få träffa Minoo eller Linnéa, men eftersom Engelsfors inte direkt är lika med paradiset så vet jag faktiskt inte om jag skulle ha varit helt förtjust i det. Om jag däremot skulle råkade sitta läsa Sagan om ringen som jag läser lite vid sidan av Cirkeln så skulle jag ha en helt annan syn på saken. Det skulle nog vara paradiset, eller nåt i den stilen.


Du sitter i ditt rum och drömmer när det plötsligt kommer in en våldsam galen alien som endast kan bli stoppad genom att du kastar en bok på den. Vilken bok ur din bokhylla kastar du och varför?

För det första: om det kom in en ailien i mitt rum så skulle jag bara ge den en så ondskefull blick för att den störde mig mitt i min läsning så att den skulle förvandlas till damm eller stoft. Eller så skulle den lösas upp i atomer. Om det mot all förmodan inte skulle fungera och om jag var tvungen att kasta en bok på den så skulle jag kasta antingen en stor djurbok som jag aldrig kollar i eller min enorma anatomi-teckningsbok som jag heller aldrig kollar i. Annars så skulle jag bara slå den riktigt hårt i huvudet med Hungerspelen - trilogin. Fast den kanske skulle gå sönder då så jag skippar det och återgår till ondskefulla blickar.

1 kommentar:

  1. Bara tanken på att hamna i "Sagan om Ringen" gör mig överlycklig, tills jag kommer på att jag faktiskt inte är där.

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.