söndag 16 juni 2013

I dag är en väldigt speciell dag för Bookfinger!

Ja, för mig och för bloggen är det här en väldigt speciell dag. Det är nämligen så att för exakt ett år sedan gjorde jag det allra första inlägget här på Bookfinger. Idag har jag alltså haft min bokblogg i ett år!
 Det känns faktiskt inte som att det har gått så lång tid, men samtidigt kan jag inte tänka mig hur det var innan jag började bokblogga. Jag måste ha haft ett väldigt tråkigt liv då (vilket förmodligen är sant). Det är så otroligt många roliga saker som jag har fått göra det senaste året som aldrig skulle ha hänt om jag inte bestämt mig för att börja med det här. Jag har fått läsa väldigt många bra böcker och jag har fått kontakt med en massa olika roliga författare. Men framförallt har jag fått åka på bokmässan och fått träffa och lära känna så många andra supertrevliga bokbloggare. Nu är jag med i en bokcirkel där vi träffas via videosamtal och diskuterar böcker (och bland annat choklad och Angry Birds - grisar). Det är den absoluta höjdpunkten med det här året, att få ha lära känna er underbara bokbloggare!

 Självklart måste 1-årsdagen firas på något sätt, så jag i morse började dagen på bästa tänkbara sätt. Jag satte mig ner; och läste. Men jag läste inte vilka böcker som helst, utan Tolkien - böcker! Mina absoluta favoriter. Jag satt och läste favoritdelar och olika citat från Hobbiten och Sagan om Ringen. Så bra och mysig läsning! Men man kan ju (trots allt) inte läsa en hel dag, men man kan göra andra bokiga saker. Så jag gick ut och hämtade cykeln i regnet (efter att jag gått med min hund), satte på mig cykelhjälmen, och cyklade iväg mot Akademibokhandeln (och blev genomblöt direkt). Som tur är så har bokhandeln öppet på söndagar också, och en timme längre än jag hade trott, så jag kunde gå omkring där och kolla runt efter intressanta böcker att köpa som present åt mig själv. Och jag hittade speciellt två stycken som jag varit sugna på länge och som skulle bli perfekta och mysiga böcker att läsa under en regnig dag när ens bokblogg har fyllt ett år. Så jag betalade för dem i kassan, gick ut, hämtade cykeln och cyklade hem (och blev genomblöt igen). "Bort och hem igen" för att citera en av mina favoritböcker. Ni vet väl vilken jag pratar om?

 Jag kanske ska ta och berätta vilka böcker det var jag köpte? Ja, det ska jag nog göra. Den första var en bok som jag varit väldigt nyfiken på sedan den kom ut för ett tag sen: Gregor från ovanjord av Suzanne Collins. Jag har inte hört så mycket om den här andra bokserien egentligen, men det lilla jag hört har varit positivt och den verkar väldigt bra! Sen när jag stod där vid Barn- och ungdomshyllan och kollade vad jag mer kunde hitta för skoj så såg jag Under tiden av Stefan Casta, andra delen i Legenden om Den gröna cirkeln som jag varit sugen på att läsa länge, men första delen har varit slutsåld och inte funnits och så. Men då såg jag att det stod en bok bredvid Under tiden och ...... DEN GRÖNA CIRKELN! Första delen i serien! Jag blev jätteglad och såg till att köpa de båda böckerna direkt. Och nu sitter jag här vid datorn och skriver det här, är glad och lyssnar på soundtracket från The Hobbit - filmen. Kan det bli bättre?

 Kort sagt så har jag haft en bra 1-års dag med bloggen! Det skulle inte vara så illa att ha det lite oftare, men nu är det bara att vänta ett år till och se vad jag kan tänkas hitta på då. Och för att jag ska få den ultimata dagen så ska jag förresten sätta mig och kolla på The Hobbit ikväll. Hej så länge! :)



*Snabb blick ut genom fönstret*
Det har slutat regna.
*Ondskefull blick ut genom fönstret*


13 kommentarer:

  1. Aha, du startade bloggen på Bloomsday! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehm, det beror nog på vad Bloomsday är? XD

      Radera
  2. Känns inte som om det var ett år sedan!
    GRATTIS! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det känns inte som att det gått så lång tid :)

      Radera
  3. Stort grattis till dig och din underbara blogg! Haha, ledsen för småbråket igår, men visst hade vi kul? :) Fast det var rätt jobbigt att sitta och skriva de där lapparna eftersom ni inte kunde höra vad jag sa ;) Hälsa brorsan, haha, han får gärna vara med på nästa boksamtal^^ :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket snälla Alba! :D Jag för min del tyckte inte att det var något bråk, men det var verkligen väldigt roligt! Jag förstår att det måste vara rätt drygt att ingen kan höra dig, det hade ju varit mycket roligare om det gick! Men hoppas att du tycker det är ganska roligt i alla fall ändå! Haha, okej, jag ska hläsa lillebrorsan, men jag ska fundera lite över det där med att låta honom vara med på nästa samtal... ;)

      Radera
  4. Grattis jättemycket! Din blogg är verkligen underbar och man förstår verkligen att du brinner för det du skriver om, fantasy! Din dag verkar onekligen ha varit bra, alla dagar kunde ju vara såna... :D Hoppas du forstsätter blogga i MÅNGMÅNGA år till! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack så jättejättemycket! :D Jag blir jätteglad när du säger så :D Och jag ska ta och se till att jag fortsätter att blogga i många, många år till! :)

      Radera
  5. Jo jag har bloggat om "Gregor från ovanjord"!Grattis på bokbloggens ett-års jubileum!

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket! :D Du får gärna skicka en länk till din recension, för det hade varit jättekul att få läsa det! :)

    SvaraRadera
  7. Grattis lite i efterskott, har inte haft något internet tyvärr så har fått klara mig utan att läsa bokbloggar i flera dagar :O Så himla glad att du började blogga, vi hade ju aldrig lärt känna varandra annars :D
    Håller med om att Sagan om Ringen är awesome och att det inte finns något bättre sätt att fira något på än med sina favoritböcker! :)

    Svar: Japp, och knappt jag heller XD Har bara planerat typ första veckan, hehe. :)

    GRATTIS igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Ella! :D Det låter som att du har haft några tuffa dagar bakom dig ;) Ja, jag är också väldigt glad att jag började bokblogga. Jag måste ha fått det väldigt tråkigt om jag inte lärt känna er! :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.